SM Entreprenad AB vann upphandlingen och utför renoveringen av kajen åt Göta kanalbolag. Arbetet går bra, och ser ut att hinna bli klart innan kanalen öppnar för säsongen uppger Roger Altsäter, vd Göta kanalbolag.
– Det är alltid så att när vi renoverar en kanal eller kaj, som har stått i mer än 200 år, så dyker det upp lite överraskningar. Men i stort sett går det bra, säger han.
Sen arbetet påbörjades i höstas har mycket hänt på platsen.
– Det är ett ganska omfattande jobb. Vi har rivit den gamla kajen som var i väldigt dåligt skick. Det var en gammal konstruktion, ingen visste riktigt hur det såg ut bakom, berättar Kristoffer Liljeqvist, platschef SM Entreprenad.
Efter rivningen påbörjades uppbyggnaden av den nya kajen, den blir 230 meter lång. Kristoffer Liljeqvist ger några exempel på saker som gjorts.
– Vi har satt en stålspont som är grunden till den, och vi har pålat 150 stycken stålpålar, säger han.
– Nu håller vi på att forma för den nya kajen.
Motala kommun är delaktig i projektet och passar på att dränera, så att mängden vatten som tränger in från kanalen ska minska. Detta för att byggnaderna i verkstadsområdet ska bevaras i framtiden. Göta kanalbolag har budgeterat 17 miljoner kronor för sin del i projektet, och än så länge håller man sig innanför ramarna.
Antalet personer som jobbat på platsen har varierat. Från ett par stycken upp till tio som mest. Mikael Bihl jobbar som mätkonsult, han är underentreprenad till SM-entreprenad, och utför bland annat kontrollmätningar.
– Jag mäter, sätter ut pålar, kontrollerar var linjen till stålspont ska gå. Jag mäter höjder så att man får rätt höjdavskärningsplan, säger han.
Stålsponten ska förhindra vattnet att komma in förklarar Mikael. Innanför den läggs ett lager bentonitmassa, som är vattentätt. Under finns dränering så att det vatten som kommer igenom går ner till brunn. På insidan av stålsponten ligger en balk.
– Hammarbandet kallas det. Det tar upp lasten plus att man förankrar in. Jag ser till att vi får hammarbandet i rätt höjd och stagen på rätt plats, förklarar Mikael.
Senare i projektet kommer ett nytt däck att gjutas i höjd över sponten.
– Jag tycker att det är jättekul med den här typen av jobb. Det är lite stökigt, bökigt och skitigt. Det är ett riktigt tungt anläggningsjobb, säger Mikael.
Längs med den nya kajen kommer man i samband med renoveringen att installera el och vatten.
– Vi kommer att ha båtplatser där det finns el och vatten, som krävs idag när en båtgäst kommer. Vi har tittat över hela infrastrukturen, för den har varit ganska låg. Då graderar vi upp den samtidigt, säger Roger Altsäter.
På andra sidan kanalen har man byggt en ny träbrygga.
– Det är också för lyfta platsen, för att man ska kunna stanna till. Längs med kajen kan större båtar ligga och vid bryggan får lite mindre båtar plats.
Renoveringen i gamla Motala Verkstad är årets största projekt för kanalbolaget. De vill även göra om en av de gamla Mallbodarna invändigt, och har nu diskussion med kommunen.
– I den ena har vi en utställning om Göta Kanal, i den andra vill vi bygga inuti, alltså ha kvar den yttre miljön på byggnaden, men bygga in en serviceanläggning med dusch toalett och tvättstuga för våra gäster. Vi vill utveckla platsen både för båtvägen och landvägen, säger Roger Altsäter.