Detaljplanerna för Buntmakaren och Gallerian är ute på granskning. I höst väntas de godkännas av politikerna och båda exploatörerna säger att de då är redo att dra igång. Att två centrala parkeringsplatser omvandlas till bostäder kan dock få konsekvenser. I båda fallen har företagen fått besked att de behöver hitta lösningar för att ordna p-platser till de boende.
– Exploatörerna måste ordna parkeringsplatser till de boende, antingen inom den egna fastigheten eller genom samarbete med andra. Vi ser gärna att man samverkan i den här frågan, säger Christine Stafström, mark- och exploateringschef.
Om situationen med boendeparkeringar för Buntmakaren och Gallerian hanteras av fastighetsägarna uppstår ändå en brist för allmänheten. Enligt Dan Bernström, gata- och parkchef, handlar det dock inte om en brist på platser utan om brist på tillgängliga platser i de mest centrala lägena.
– Det är inte fullt på parkeringarna i dag. Vi har ganska mycket statistik och den visar att det i dag alltid finns lediga platser inom en liten radie från torget. Galleriataket har till exempel en låg nyttjandegrad, säger han och fortsätter:
– Försvinner parkeringarna därför att det byggs bostäder så kommer det fortfarande att finnas lediga platser, men de kommer att vara lite längre bort som Platens häst (vid Coop) eller Seglaren (bakom församlingshemmet).
Kommunens plan är därför att utreda en utökning av parkeringshuset Akasian. Dess skick gör att byggnaden ändå behöver ses över och då vill man titta på möjligheten till fler våningar och mer yta.
– Vi tror att det kan bli en bra lösning för de allmänna parkeringarna och boendeparkeringen. Efter det får vi också börja titta på parkeringsläget längs gator och på Stora Torget. Vi tänker att en del boende som i dag står på gatorna skulle kunna använda Akasian framöver, säger Christine Stafström och fortsätter:
– Vi skulle vilja satsa mer på trygghetszoner där man kan röra sig utan att där är bilar. Det hade kunnat ge ett mer levande och trevlig centrum.
Vill ni alltså skapa fler gågator och få bort bilarna från Torget?
– Det finns inget uttalat sådant uppdrag, men vi ser att vi exempelvis behöver hitta lösningar för uteserveringarna. Först behöver vi se vad som händer med Buntmakaren och Gallerian, vi får utgå från det. Men det planeras en omdaning av torget och innan vi gör det behöver vi se på hur parkeringsfrågan ska hanteras där, säger Christine Stafström.
Längs en del gator har det enligt henne diskuterats att göra sneställda parkeringar istället för att få in fler platser. Hänsyn måste också tas till busstrafiken.
Både Christine Stafström och Dan Bernström menar att trenden i landet är att gå mot mer bilfria zoner i stadskärnorna. Vad som ska hända i Motala framöver är dock ännu öppet.
– Det handlar i så fall om att vänja Motalaborna vid en sådan förändring. Det är en avvägning, säger Christine Stafström.
– Nu görs insatser för ett mer levande centrum genom fler bostäder vilket kommer att öka rörelsen och aktiviteterna där. Samtidigt innebär det färre parkeringsplatser och att man kan få gå lite längre. Det gäller att se att det ena väger upp det andra, tillägger Dan Bernström.
Innan detaljplanernas godkännande i höst väntar sig kommunen ha fått besked från Gallerian och Buntmakaren om hur de löst parkeringarna. En utökad utredning om Akasian väntas komma i budgetförslagen.