"Risk att vi får hemmasittare"

Den etablerade stödverksamheten för elever med diagnos inom autismspektrumet ska tas bort och personalen ser den planerade förändringen som ett riskabelt experiment.

Foto: Katarina Hydén

Motala2017-05-31 05:30

Bildningsförvaltningen ska ta bort alla särskilda undervisningsgrupper (SU-grupper) i Motala kommun. Elever med behov av stöd ska gå på sin hemskola och alla skolor i kommunen ska själva ge det stöd som varje elev behöver. Inga SU-grupper ska finnas kvar. Redan till höstterminens start ska förändringen vara genomförd.

På Mariebergsskolan har det sedan 17 år tillbaka funnits en stödverksamhet för elever med en diagnos inom autismspektrumet (AST).

– Vi har aldrig sett verksamheten som en SU-grupp på vår skola, säger en av dem som tidningen träffat på Mariebergsskolan.

Vill vara anonyma

De fyra som valt att säga hur de uppfattar processen och den förestående förändringen vill vara anonyma eftersom de ännu inte vet vad som kommer att hända med deras tjänster. De vet bara att de står inför en situation där flera av dem blir övertaliga.

Personalen påpekar att det är en inkluderad verksamhet med målsättning att stödet ska bedrivas i klassrummet då det går att göra det.

– Alla elever har en klasstillhörighet, säger en av dem.

– De är en del av en del i sammanhanget. De är inte exkluderade alls.

Informationen om förändringen har kommit smygande.

De tror att det var i oktober som de första gången hörde ett rykte om att SU-grupper i kommunen skulle försvinna.

– Men vi var rätt lugna eftersom vi inte är en SU-grupp, säger en av dem.

Först efter påsklovet kom information om resursfördelningen.

– Då fick vi veta att vi var övertaliga, säger en.

På Mariebergsskolan har man i nuläget en personalstyrka med elva stödfunktioner, utöver lärare, men efter förändringen kommer endast tre stödfunktioner finnas på hela skolan.

– Om vi förstått innebörden av det här tidigare hade vi agerat tidigare, säger en annan.

"Behöver förberedas"

En förändring som ska vara genomförd redan till hösten anser de är alldeles för snabbt.

– De här eleverna behöver förberedas, säger en av dem.

Inskolning kan ta ett halvår i elevens takt. En del elever behöver ändå mera tid på sig för att hantera en förändring.

– Vi tror att det här är ett experiment som inte kommer att fungera.

En annan av dem fortsätter:

– Vi känner oro för de här ungdomarna. Det är risk att vi får ett gäng så kallade hemmasittare.

Stödpedagogerna på Marieberg är en sammansvetsad grupp.

– Vår styrka är att vi är samlad kompetens och kan stötta varandra.

Vårdnadshavarna har informerats om att pedagogerna ska följa med till elevernas hemskolor vid flytt.

En av de här stödpedagogerna har fyra elever som har fyra olika hemskolor.

– Det är ju galet. Det säger sig ju självt att jag inte kan följa med till alla.

Gemensam skrivelse

Hela personalstyrkan på Mariebergsskolan har gjort en gemensam skrivelse till bilningsnämnden och bildningsförvaltningen. I skrivelsen uttrycker de sin oro och uppmanar till att ompröva besluten och undersöka om det verkligen är en bra lösning. Och om det visar sig vara rätt måste processen hanteras så att stödverksamheter på hemskolorna är uppbyggda och etablerade innan man flyttar elever.

– Det vi befarar är att det inte finns något klart till hösten.

Föräldrar har fått ansöka om att deras barn ska få gå kvar på Marieberg istället för att flyttas till sin hemskola. Ännu har eleverna inget besked om vilken skola de ska gå på till hösten. De som jobbar med stödverksamheten vet bara att flera av dem blir övertaliga, men ingen vet vilka som får gå och var de placeras. Osäkerheten gör att några redan börjat se sig om efter annat jobb.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!