Motalas gymnasiebehörighet har sjunkit

Motala var näst sämst i Östergötland förra läsåret när det gäller andelen elever som blev behöriga till gymnasiets yrkesprogram.

Motalas gymnasiebehörighet har sjunkit. Kent Landoff, ställföreträdande bildningschef, säger att man från kommunens håll är medveten om att resultaten måste bli bättre.

Motalas gymnasiebehörighet har sjunkit. Kent Landoff, ställföreträdande bildningschef, säger att man från kommunens håll är medveten om att resultaten måste bli bättre.

Foto: Agnes Ganestål

Motala2023-11-05 20:00

Ny statistik från Skolverket visar att 77.5 procent av Motala kommuns niondeklassare blev behöriga till gymnasiets yrkesprogram förra läsåret. Det är en försämring på tre procentenheter jämfört med året innan.

– Det finns många mål i våra styrdokument, men elevernas kunskap är ändå nummer ett. Det är det som man fokuserar på allra, allra mest på respektive skola, säger Kent Landoff, ställföreträdande bildningschef, och tillägger:

– Det diskuteras mycket resultat och vi är medvetna om att de måste bli bättre.

undefined
"Elevernas kunskap är ändå nummer ett", säger Kent Landoff, ställföreträdande bildningschef.

Han konstaterar att det finns andra kommuner som inte har sjunkit på samma sätt.

– Jag tänker att skolan är en spegling av samhället, men vi har andra kommuner i grannskapet där resultaten inte har sjunkit på samma nivå som de har gjort i Motala.

Kent Landoff fortsätter:

– Hade vi vetat exakt vad det beror på hade vi gjort något åt det för flera år sedan, men det är väldigt många som jobbar väldigt hårt för att det ska bli bra.

undefined
Motalaelevernas behörighet till gymnasiets yrkesprogram sjönk under läsåret 2022/23, jämfört med året innan. Ny statistik visar att Motala kommun ligger näst sämst till av alla 13 kommuner i Östergötland.

Enligt lärarfacket krävs, för att elever ska kunna lyckas, bland annat särskilt stöd till de som behöver det samt en god arbetsmiljö som behåller och attraherar lärare. Huruvida det finns i Motala, i tillräcklig omfattning, kommenterar Kent Landoff:

– Jag tror att det finns alldeles fantastiskt bra inlärningsmiljöer i väldigt många klassrum och jag tror också att det kan bli ännu bättre.

Han framhåller att det hela tiden jobbas för ständiga förbättringar.

– Det finns en vilja från alla att det ska bli det så det är ett gemensamt mål, fastslår han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!