Restaurang och kunder i bråk – efter dålig recension

Restaurang och kunder hamnade i bråk efter kritik på nätet. Polisen ska nu utreda anklagelser om hotfulla hembesök, telefontrakasserier och en anlagd bilbrand.

Motalarestaurangen och dess kunder blev oense efter en matbeställning. Nu har de inblandade polisanmält varandra.

Motalarestaurangen och dess kunder blev oense efter en matbeställning. Nu har de inblandade polisanmält varandra.

Foto: Mostphotos

Motala2023-01-20 12:12

De inblandade i Motala har gjort flera polisanmälningar mot varandra under de senaste veckorna. Starten uppges ha varit en matbeställning som senare resulterade i en negativ recension på nätet.

Kunderna påstår att kritiken ledde till att en eller flera personer från restaurangen hotade dem på telefon samt gjorde ett hembesök där deras bostadsdörr blev vandaliserad. Företaget hävdar tvärtom att det är kunderna som har trakasserat personalen via ett stort antal telefonsamtal och inlägg i sociala medier.

Polisanmälningarna rör misstänkt olaga hot, ofredande, skadegörelse och hets mot folkgrupp, uppger förundersökningsledare Marcus Hoppe vid Motalapolisen.

– Vi kommer att begära in det material som finns, som inlägg och samtalsinspelningar. Delvis för att se om det utgör brott, delvis för att se om vi kan styrka vem det är som i så fall har begått brottet, säger han.

I tisdags kväll fick en av de inblandade i konflikten sin bil uppeldad på en parkering i ett bostadsområde i Motala. Polisen utreder skadegörelse genom brand men det finns ingen misstänkt gärningsman i nuläget. Enligt Marcus Hoppe är det för tidigt att slå fast ett samband mellan händelserna.

– Bilen har brunnit och sedan får man väl göra vilka kopplingar och tro vad man vill. Vi måste ju ta reda på vad vi i så fall skulle kunna bevisa, säger förundersökningsledaren.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!