Stora utmaningar för skolan i coronatider

Svårt att ha avstånd, ökad arbetsbelastning och ökad oro. Skolan är påverkad av pandemin. Samtidigt pekar rektorerna också på positiva följdeffekter.

Mikael Rehnstrand, rektor på Södra skolan, förklarar att de varje vecka ser över vad skolan kan göra för att minska smittspridningen.

Mikael Rehnstrand, rektor på Södra skolan, förklarar att de varje vecka ser över vad skolan kan göra för att minska smittspridningen.

Foto: Lina Handberg

Motala2021-02-03 06:00

Skola i coronatider har varit en utmaning. Maria Lundin, rektor på skolorna i Fornåsa och Klockrike, konstaterar att exempelvis beslutet att inte skjutsa eleverna till Hällaskolan för språkundervisning fått konsekvenser.

– Det blir en extra arbetsbelastning för lärarna. Eleverna är uppkopplade mot sina språklärare och får uppgifter, men en 12-13-åring behöver ändå en vuxen närvarande att fråga. Man har ju hört att det varit svårt med distansundervisning på gymnasiet och då är det självklart svårt för de små också, säger hon.

För Mikael Rehnstrand, rektor på Södras 7-9, handlar utmaningarna om att få eleverna att ständigt tänka på restriktionerna.

– I klassrummen är det svårt att sprida ut sig, men jag köper inte att man därför inte behöver hålla avstånd i korridoren. Jag ser det som zoner och som att man i varje läge måste försöka hålla restriktionerna. Jag säger till eleverna att resultatet av hur vi klarar det här är summan av hur varje enskild person tagit ansvar, säger han.

Samtidigt har han, efter jul, märkt en ökad oro bland personal och elever.

– Corona är ständigt i nyhetsflödet, men sedan tror jag också att det börjar komma in mer ibland oss. Det är fler och fler som på något sätt får en egen erfarenhet av smittan och effekterna, säger Mikael Rehnstrand.

Rektorerna följer ständigt frånvarostatistiken. På Södra har man tränat distansundervisning och Mikael Rehnstrand uppmanar lärarna att lägga ut materialet digitalt så att elever som är hemma kan hänga med så mycket som möjligt.

Båda rektorerna menar att den digitala kompetensen höjts och man har funnit nya vägar. I Klockrike har exempelvis fritids helt gått över till utomhuspedagogik för att inte blanda elever från olika klasser inomhus. Lokalerna är dock en utmaning.

– Matsalen är inte så farlig, där kan man sprida ut dem. Men klassrummen är inte jättestora överlag. Vi har försökt att sprida ut eleverna, men när de är 28 stycken så blir det trångt. Det blir inte två meter mellan bänkarna, säger Maria Lundin.

Skulle ni klara att gå över på distans?

– Alla lärare har gjort en grovplanering och de äldre eleverna har fått träna på att jobba digitalt. Med de yngre är det svårt. Där skulle vi nog snarare skicka hem uppgifter. Det skulle inte bli likadant, men vi skulle nog kunna förmedla kunskapen hyggligt. Fast vi hoppas att vi inte ska hamna där, säger hon.

Karta: Fornåsa skola
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!