Videon är inte längre tillgänglig
Han lämnar uppdraget som vd den 1 september, efter nio år i chefsstolen, och att göra det efter en rekordsommar känns förstås extra bra, tillstår Anders Donlau.
– Jag kan inte förneka att det är på det viset, men det här resultatet är frukten av ett gediget arbete av samtliga i företaget, från alla slussvärdar till oss ledningen. Det är också ett kvitto på att våra satsningar på en kvalitativ kanalupplevelse uppskattas av allt fler.
Anders Donlau gläds extra mycket åt att utvecklingen på vatten tagit ordentlig fart.
– På land, med alla våra duktiga entreprenörer, har det gått bra en längre tid. Och vi ser också att nya båtfarare har hittat fram till oss. Vi har till exempel haft besökare från Ryssland, Polen och Schweiz och det ger oss förhoppningar att i framtiden kunna öka besökssiffrorna därifrån.
De satsningar som gjorts på bland annat förbättrad service, gästhamnar och gediget utbildade slussvärdar har gett ett önskat resultat, menar Anna Meyer, marknads- och informationschef.
– Vi har genomfört en kundundersökning och den visade att nöjdheten hos våra besökare låg på 4,6 på en femgradig skala. Det är ett otroligt fint betyg.
Göta kanal har årligen cirka tre miljoner besökare.
Hittills har cirka 2 000 kanalbiljetter sålts och under högsäsongen, från mitten av juni till mitten av augusti, ökade volymen med tio procent.
Samtidigt med detta är trenden att fritidsbåtarna blir allt större.
Snittlängden ligger för närvarande på elva meter.