RekordmÄnga visade upp sig i Gallerian

"Att utvecklas och vÄga ta plats Àr förberedelser inför livet och framtiden".Det sÀger eleven Elin Stoltz, en av Ung företagsamhets deltagare pÄ Ärets mÀssa i Gallerian i Motala.

Jimmy Andersson som undervisar i entreprenörskap Àr imponerad av alla UF-företag.

Jimmy Andersson som undervisar i entreprenörskap Àr imponerad av alla UF-företag.

Foto: Anders Törnström

Motala2018-01-25 18:30

Elin driver tillsammans med nÄgra kamrater frÄn ekonomiprogrammet pÄ Platengymnasiet företaget Reflexit. De sÀljer fiffiga, reflekterande klisterdekaler som kan fÀstas pÄ mobilen och som gör att anvÀndaren pÄ ett smidigt sÀtt syns utomhus nÀr det Àr mörkt oavsett om man pratar i mobilen eller bara hÄller den i handen. Hon Àr ocksÄ en av ungdomarna pÄ plats som vÄgar gÄ fram till besökarna och stÀlla frÄgor om reflexanvÀndning och samtidigt berÀtta om företagets produkter. Kompisen Julia Samuelsson förklarar:

– Vi ville skapa nĂ„got som förĂ€ndrar samhĂ€llet och dĂ€r antalet olyckor i trafiken minskar, sĂ€ger hon.

I Är Àr det rekordmÄnga elever frÄn Platengymnasiet och Carlsund, dÀr Àven Vadstenagymnasiet ingÄr numera, som deltar i mÀssan. Totalt 62 företag finns pÄ plats mot fjolÄrets 51.

Jimmy Andersson som undervisar i entreprenörskap blickar stolt ut över lokalerna pÄ nedre planet av Gallerian, dÀr samtliga ungdomar dukat fram sina produkter.

– Det handlar om vĂ€larbetade montrar och eleverna hĂ„ller vĂ€ldigt hög klass, sĂ€ger han.

För eleverna pÄ Carlsund Àr det ett obligatoriskt Àmne pÄ schemat att jobba med Ung företagsamhet. PÄ Platengymnasiet Àr det i dagslÀget endast elever som lÀser ekonomi som fÄr chansen, nÄgot som Jimmy Andersson hoppas kommer att Àndras. Han ser mÄnga fördelar med att elever tidigt fÄ prova pÄ att driva eget företag, erfarenhet som kan vara bra att ta med sig i framtiden.

– Det gĂ€ller att försöka ge ungdomarna verktyg att vĂ„ga gĂ„ utanför sin bekvĂ€mlighetszon, sĂ€ger han.

Bland montrarna Äterfinns företag som sÀljer allt frÄn armband med diverse budskap, till överfallslarm och kaffe.

Att marknadsföra just kaffe, sÄvÀl bönor som fÀrdigmalt och som levereras i boxar hem till kunden Àr Kaffeexperternas affÀrsidé.

– Jag har sett att det hĂ€r finns i andra lĂ€nder, en slags prenumerationstjĂ€nst, sĂ€ger Axel Johansson som lĂ€ser ekonomi, tredje Ă„ret, pĂ„ Platengymnasiet.

I det hÀr fallet handlar det om exklusivare produkter dÀr företagarna, som Àven bestÄr av vd Ellen Svensk, Jonathan Axelsson och Noemi Paping, tar hÀnsyn till ursprunget.

– Vi serverar ett bra kaffe, framstĂ€llt under justa förhĂ„llanden, poĂ€ngterar Jonathan.

Under torsdagskvÀllen arrangeras ocksÄ en galamiddag för nÀrmare 250 personer pÄ Carlsund. I samband med galan kommer flera pris att delas ut, i olika kategorier. Under eftermiddagen har ett 20-tal jurymedlemmar, företagare och tjÀnstemÀn, gÄtt runt bland UF-företagen och pratat med de unga entreprenörerna för att skaffa sig en bild av vilka som bör prisas lite extra.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!