Reagerar över skiftande hastigheten: "Ganska märkligt"

Flera olika hastighetsbegränsningar tätt efter varandra förbryllar Motalabon Lars-Gunnar Björklin. Han tycker att skiftandet är otroligt dumt.

50 km/h in i rondellen från Vintergatan...

50 km/h in i rondellen från Vintergatan...

Foto: Victor Berlin

Motala2021-01-12 06:00

Efter att ha läst vårt reportaget om de nya trafikskyltarna i Nykyrka kom Lars-Gunnar Björklin att tänka på skyltar i Motala som han tycker är konstiga. Han förklarar:

– Om du åker på Vintergatan är det 40, helt plötsligt blir det 50 strax innan rondellen (vid OKQ8). Så fort du passerat rondellen ut på Delfinvägen blir det 40 igen, säger han.

Om man istället skulle kört vidare upp mot Storgatan (från Vintergatan) så är det tillåtet att köra i 50 km/h i rondellen över riksväg 50. Efter guppet på Storgatan blir det därefter 40 km/h igen.

– Har de en tärning som de bestämmer hastighetsbegränsningarna med? säger Lars-Gunnar, som tycker att det vore vettigare om det var samma fart hela vägen igenom.

– Båda rondellerna har ganska mycket trafik, och där är det godkänt med en högre hastighet. Det är ganska märkligt, säger han.

Dan Bernström är verksamhetschef för gata och park på Motala kommun, han förklarar varför det är skyltat som det är.

– Den enkla förklaringen är att man aktivt inte tagit något beslut om den vägsträckan som är mellan Storgatan (en bit innan cirkulationen) och över riksväg 50, ner mot de anslutande gatorna i nästa cirkulation, säger han. 

På Badstrandsvägen, Delfinvägen och Vintergatan ligger en föreskrift om 40 km/h.

– Inom tätbebyggt område är det annars grundhastighet på 50 km/h, om man inte sätter en föreskrift. Sen man byggde om så har man inte lagt någon föreskrift på den biten, utan det är grundhastighet som gäller. 

Är det inte lite konstigt?

– Det är inte så underligt att det blir bitar som inte har föreskrifter, där det fortfarande är 50. Här har man förmodligen resonerat så att det inte går att köra särskilt snabbt i cirkulationen, och det är ganska skarpa kurvor, så där får du inte upp särskilt hög fart. 

– Vi har gjort jättemycket mätningar här de senaste åren, det har inte lett till några konstiga mätvärden. Och vi har inte fått in några synpunkter på att det är höga hastigheter, därför har vi inte gjort något. Man ser inte att det finns någon anledning att aktivt sänka farten för trafiken.

Dan Bernström är dock öppen för att eventuellt ändra skyltningen.

– Man kan ställa sig frågan här om det borde vara 40 hela vägen, det kanske vi gör nu när vi har blivit uppmärksammade på det. Det är ingen omöjlighet, säger han.

Karta: Vintergatan
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!