Händelsen ägde rum den 14 juli i år när räddningstjänsten flög med drönare under en räddningsinsats i Pariserviken för att hitta ett försvunnet barn. Kort efter start blev skärmen på kontrollen svart och piloten såg drönaren störta rakt ned i vattnet från cirka 30 meters höjd. I närheten fanns flera människor men ingen fick den på sig.
Enligt Petter Malmberg, operativ chef vid Räddningstjänsten Motala och Vadstena, hade det kunnat gå illa.
– Det var en fin sommardag så det var mycket folk på stranden. Folk hjälpte till i sökandet också så människor rörde sig där, säger han och fortsätter:
– Man ska ju normalt inte flyga över människor och djur men när vi använder drönare handlar det om livräddande insatser. När den föll ned såg vi det som ett tillbud. Den kunde ha träffat någon om vi hade haft otur.
Efter haveriet gjorde räddningstjänsten en anmälan om allvarligt tillbud till Arbetsmiljöverket. Det påbörjades även en analys för att hitta bakomliggande faktorer.
– Det vi har kommit fram till är att batteriet hade ändrat form så att batterianslutningen inte var bra. Leverantören tror att det beror på att batterierna är ständigt fulladdade. Det mår det inte bra av, därav har det svällt lite och blir svårare att få i, säger Petter Malmberg.
Arbetsmiljöverket har valt att inleda en tillsyn av drönarolyckan i Motala och ska nu titta närmare på räddningstjänstens utredning.
– Arbetsgivaren är alltid skyldig att göra en egen utredning när det är allvarliga olyckor och tillbud. Vi har bett om att få ta del av den och se att de utreder det på ett bra sätt för att minimera risken att det inträffar igen och att de vidtar åtgärder för att det inte ska inträffa liknande händelser, säger Mikael Bernhardsson, sektionschef på Arbetsmiljöverkets regionkontor i Linköping.
Räddningstjänstens Petter Malmberg uppger att verksamheten har vidtagit flera åtgärder efter händelsen med den störtade flygfarkosten. Det rör sig om bland annat nya rutiner och tekniska förändringar.
– Vi har beställt nya batterier så att vi har två uppsättningar. Då får de sitta i en vecka och sedan vila en vecka, säger han och fortsätter:
– Enligt leverantören mår batterierna bäst av att vara halvladdade och sedan när man ska köra farkosten så laddar man upp dem. Men det funkar inte i vår verksamhet, som styrs av larm.