Läget på Strömbron beskrivs som kaotiskt. Framför allt under sommartider med mycket besökare i Borensberg och broöppningar upplevs vägen som farlig. Vid möte måste bilarna enligt bygderådet Framtid Borensberg använda gångbanan vilket ökar risken för skada av oskyddade trafikanter.
Framtid Borensberg skulle önska en utbyggnad av bron, men får inte gehör. Det finns dock en annan lösning. En lösning som kommunen tog fram redan på 80-talet. Det är en stadsplan som skulle möjliggöra att bygga en ny, särskild gång- och cykelväg intill Strömbron. I planen står att ett bygge bör ske snarast och kommunen köpte vid tillfället in mark för att kunna genomföra det. Inom kommunen är dock den gamla stadsplanen i dag relativt okänd.
– Jag kände inte till den här planen tidigare, säger Hanna Hammarlund, verksamhetschef för strategisk samhällsplanering.
Efter att vi informerat henne om planens existens återkommer hon:
– Jag har lyft den här frågan med vår styrgrupp. I planen står dock tydligt att det är vägförvaltningen som ska bygga den nya bron. Vägförvaltningen är numera Trafikverket, säger hon.
Hon konstaterar att kommunen också har ett visst ansvar och att man kontinuerligt för dialog med Trafikverket.
– Men de har inte haft så stort intresse av att gå in i den här frågan. Men det är Trafikverket som har ansvar för säkerheten för samtliga trafikanter på vägen, säger hon.
Från Motala kommuns sida finns enligt Dan Bernström, gatu- och parkchef, inget intresse av att själva hantera frågan om en ny gång- och cykelbro över strömmen.
– Vi vet att det är en besvärlig situation där och vi vet att Trafikverket tittat på olika lösningar. Varför de inte riktigt kommit i mål vet vi inte, men ytterst är det deras ansvar, säger han.
Om man skulle vilja bygga en gång- och cykelbro i dag, är det möjligt att använda planen från 1986?
– Det skulle nog krävas en del justeringar, men visst finns den möjligheten, säger Hanna Hammarlund.
Kommer ni att agera för att förmå Trafikverket att göra insatser gällande trafiksäkerheten på Strömbron?
– Det här är Trafikverkets problem, men givetvis finns en dialog mellan oss och dem. Men frågan finns just nu inte hög på dagordningen hos oss, regionen eller Trafikverket, säger Dan Bernström.