– Jag tycker att han har gjort ett bra jobb och han har sett på aspekter som vi möjligen inte hade gjort själva. Det här är viktiga frågor och viktigt att det här blir bra så då tycker jag inte att det var fel, säger ställföreträdande förvaltningschef Kent Landoff och fortsätter:
– Man köper lite grisen i säcken när man anställer en konsult, för man vet ju inte vad som kommer komma fram. Men jag tror ändå att det ger en bredare bild än om vi hade gjort det själva.
Den externa konsulten på Fokus kvalitet Forshage AB kostade kommunen 225 000 kronor (inklusive moms, som senare betalas tillbaka).
Är det en försvarbar kostnad, med tanke på att skolförändringarna trots allt delvis handlar om att spara pengar?
– Ja, utifrån att det är en så viktig fråga tycker jag det är bra att det sköts på rätt sätt. Om det är några tusen för dyrt eller billigt, det har jag svårt att verifiera, men utifrån det han har kommit fram till tycker jag att kostnaden är rimlig, säger Kent Landoff.
Konsulten har dessutom jobbat med skolförändringar i många kommuner och det ger en trygghet, menar han.
– Sedan är det klart, hade vi fått det för halva priset hade det varit ännu bättre.
Konsulten kom delvis fram till samma slutsatser som förvaltningen själva gjort, men Kent Landoff menar också att han bidrog med nya insikter.
– Han kom definitivt med nya idéer också själv och han var uppdaterad på den forskning som finns inom lokalomställning i skolor och förskolor.
Har du något konkret exempel?
– När det gäller förslag för specifika enheter ger jag nog inget exempel, säger Kent Landoff och fortsätter:
– Vi har fört diskussioner fram och åter många gånger, både själva och med konsulten, så förslagen om enheter som ska slås samman har vi värkt fram tillsammans.
Däremot lyfter Kent Landoff att konsulten bland annat kom med nya insikter kring hur lokal- och personalkostnader förhåller sig till varandra. Det handlar om att, på både enskilda skolor och övergripande nivå, få en tydlighet kring hur man nyttjar personal och lokaler på bästa sätt.
– Man måste naturligtvis ha lokaler för elever, men att ha alldeles för stora lokaler främjar inte inlärning. Det blir bra mycket dyrare. Kan man få ner lokalkostnadsgraden, men ändå ha ett tillägg med plats för elever, är det att förorda, fastslår han.
Vi har sökt konsulten som inte har velat medverka i en intervju.