För andra året säljs majblommorna digitalt på grund av coronapandemin. Maria Nilsson, ordförande i Majblomman Motala, berättar att det känns dubbelt att försäljningen inte blir som vanligt men att barnen tar det bra.
- De är så inne i detta med restriktioner och de har stor förståelse för det. Det digitala är också deras hemmaplan.
Klasser och föreningar startar egna webbshoppar och kan dela länkar och QR-koder till alla som vill köpa den lilla blomman.
-När de säljer får de, som vanligt, både en liten inkomst själva och en summa som går till klassen eller föreningen.
Unikt i år är att det finns två olika blommor.
- Den röd-rosa är 2020 års blomma, som var färdig och klar redan i fjol, som man kan få hemskickad med post. Sen kan man köpa den digitala, årets blomma, som är tigerrandig. Man skänker pengar digitalt och laddar ner blomman digitalt.
Pandemin påverkar på fler sätt. Vad hon saknat är alla möten med barnen där samtalen om vad majblomman egentligen är, att barn hjälper barn, är så bra.
- Att de får veta att de kämpar för någon annans skull, för att andra barn kan få möjligheten att köpa ett par skor eller vara med på en fritidsaktivitet. Det skapar en så fin empati.
Förra året blev resultatet svagt, 4 000 kronor plus 13 000 från julkonserten i Equmeniakyrkan Furulid. Mot 260 000 kronor året innan. Samtidigt har ansökningarna om bidrag ökat.
- Så i år utmanar jag alla, företag, föreningar och andra som kan starta egna digitala insamlingar via vår hemsida, säger Maria Nilsson.