Politisk oenighet om lämplig storlek på förskolor

Hur stor får en förskola vara; fyra eller åtta avdelningar? Om det finns en stor politisk oenighet i bildningsnämnden.

Nu har kommunen ändrat sin policy om utformningen av nya förskolor.

Nu har kommunen ändrat sin policy om utformningen av nya förskolor.

Foto: Mostphotos

Motala2021-06-27 11:30

Sedan 2018 finns ett så kallat ramprogram som ska användas vid ny- och ombyggnationer av kommunens förskolor. Nu har programmet setts över och en del formuleringar förändrats.

En formulering som väckt politisk diskussion handlar om hur många avdelningar som är lämpligt på varje förskola. I den tidigare versionen av dokumentet stod att "Bildningsnämnden förordar maximalt fyra avdelningar per byggnad vid nybyggnation". Det är dock en formulering som det nuvarande styret inte står bakom.

– Vi ser att där det är möjligt vill vi istället förorda större enheter och inte låsa oss vid fyra avdelningar. Det är inte i linje med hur vi tänker nu, säger ordförande Mark Henriksson (M).

Är fyra avdelningar inte en stor enhet?

– Min bild är att vi behöver klart större förskolor än fyra avdelningar. Råssnäs som vi bygger nu är åtta avdelningar och vi behöver fler förskolor i den storleken. Men nu har valt en öppen skrivning för att kunna anpassa oss till läget vi har just nu, säger han.

Det var en enig nämnd som klubbade igenom ramprogrammet, men S var inte helt nöjda. De valde att göra en protokollsanteckning om att de anser att fyra avdelningar är fullt tillräckligt.

– På det hela taget är programmet bra skrivet, men vi vill göra en markering att vi tycker att det ska vara mindre enheter, säger Helen Isacsson (S).

Dokumentet har också förändrats för att bli mindre detaljerat och uppstyrt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!