Idén har nämnts då och då genom åren. Tänk om man kunde bygga en lång brygga eller pir i Varamon. Tänk om det kunde angöra båtar där. Tänk om man kunde locka turister vattenvägen till den stora badviken. Men det har landat just i ett "tänk om". Nu tänker politikerna om.
– Vi vet att det finns ett behov av att renovera brandbryggan som finns i dag. Vi tycker att man skulle kunna utvidga den. Vi vill se en brygga som sträcker sig längre ut i Varamon med möjlighet för båtar att angöra. Vi tror att det skulle vara fantastiskt att kunna koppla ihop hamnen och Varamon så att man kan ta sig dit med båt, säger kommunalråd Mark Henriksson (M).
Kommunstyrelsen har därför beställt en behovsanalys och en förstudie av ett sådant projekt. Vad det skulle kosta, när det skulle kunna bli verklighet och om det ens är möjligt vet man inte förrän materialet är klart.
– Vi har gett ganska öppna ramar, men intentionen är att skapa möjlighet för besökare att komma vattenvägen, att skapa bättre badmöjligheter med en brygga som går längre ut och att titta på hur man tillgängliggör den så att alla medborgare kan använda bryggan, säger Mark Henriksson.
Att det inte är ett helt enkelt förslag att sjösätta är man medvetna om. Vättern är Natura2000-område och riksintresse vilket innebär att exempelvis länsstyrelsen sannolikhet kommer att ha åsikter.
– Bland Motalaborna vet jag inte om det är någon som skulle tycka att det här är en dålig idé. Det får vi ju se när vi arbetar fram projektet. Och det kan ju alltid finnas utrymme för överklaganden och annat, säger Mark Henriksson och är tydlig med att man är flexibel med att göra justeringar utifrån synpunkter som kommer in.
Han fortsätter:
– Det är nog olika svårt att få igenom en cementpir, en träpir eller en pir av flytbryggor.
Varamon är grund. Hur lång skulle bryggan vara?
– Det får man ta reda på. Men jag tror att det kommer att bli ganska långt ut. Säkerligen 200 meter, säger Mark Henriksson.
Tänker ni muddra?
– Vi har inte satt någon projektbudget utan bett att få olika alternativ. Muddring känns ganska långt bort och då blir det nog ännu fler myndigheter som behöver kopplas in. Det är inte ett förstahandsalternativ, men vi lämnar dörrarna öppna, säger han.
Politikerna drömmer iväg. Tänk en taxibåt som går mellan hamnen och Varamon. Tänk om det kan engagera unga entreprenörer spånar Mark Henriksson. Tänk en glassbåt ankrad vid bryggan, flikar Marcus Lejonqvist (SD) in och Elias Georges (S) ser framför sig fikande familjer.
– Det finns en himla potential i det här. Det tror jag att många skulle uppskatta, säger Mark Henriksson.
Även om man hoppas ha en majoritet av Motalaborna med sig på förslaget så finns inte politisk enighet. Centern säger nej.
– Det har funnits problem i Varamon med både båtar och jetski som kommit nära de badande. Därför finns en lokal ordningsföreskrift om att de inte får komma närmare stranden än 300 meter. Antingen måste man då bygga en brygga som är nästan en halv kilometer eller acceptera att det blir en situation som kan vara potentiellt farligt, säger Maria Persdotter (C) och menar att när partiet redan nu känner så vill de inte ställa sig bakom en förstudie.
S backar idén i dagsläget, men vill inte sätta ner foten än.
– Men det är klart att vi ska titta på det. Det är en spännande idé, säger Elias Georges.