Kjell Fransson (L) om tågstoppet: "Genombrott"

Under tisdagen meddelade region Östergötland att tågstoppet i Godegård får ja. Ett besked som gladde liberalen Kjell Fransson, som länge arbetat för att få till ett tågstopp.

Både Kjell Fransson (L) och Mark Henriksson (M) tyckte att region Östergötlands besked om ett tågstopp i Godegård var positivt.

Både Kjell Fransson (L) och Mark Henriksson (M) tyckte att region Östergötlands besked om ett tågstopp i Godegård var positivt.

Foto: Andreas Ekström/ Peter Calén/ Agnes Ganestål

Motala2022-11-02 12:52

– Det här känns som ett genombrott faktiskt, säger Kjell Fransson, ordförande för Liberalerna i Motala. 

 Även Mark Henriksson (M), kommunstyrelsens ordförande, tycker att det är ett glädjande besked. 

– Jag nåddes av den här informationen nu ikväll och jag tycker att det låter fantastiskt. Det här är något som vi kämpat för i många år och kommer att följa med allra största spänning. 

Vilka de blir som kommer trafikera det eventuella tågstoppet är i nuläget inte klart. Regionen har tidigare sagt att det är otänkbart att det blir Östgötatrafiken. Enligt Kjell Fransson har ett kommersiellt företag, Tågab, visat intresse för att stanna i Godegård. 

– De trafikerar Karlstad, Hallsberg och Alvesta tur och retur varje fredag. Det är inte mycket men det är en början, säger han. 

Mark Henriksson vill dock inte säga något om några aktörer. Han berättar att kommunen nu måste ha en dialog kring vad det här innebär tillsammans med region Östergötland, bland annat när det gäller vilka som eventuellt ska trafikera rälsen.  

– Regionen är en viktig spelare när det gäller tågstoppet men hur vi går vidare utifrån det här kan jag inte svara på här och nu. Vi får ha en dialog och titta vidare på hur man tänker kring aktörer. Men vi från Motala kommun ska göra allt vi kan för att få till ett tågstopp.

Vill ni att Östgötatrafiken ska köra upp till Godegård?

– Jag tänker att det är något som vi måste värdera. Men det är också en fråga för regionen, säger Mark Henriksson.

Kommunen har tidigare sagt att man är beredda att finansiera perrongbygget. Kjell Fransson anser att det är läge att agera snabbt då Trafikverket sagt att de ska bygga perrongerna bara det kommer ett politiskt besked från Motala. 

Enligt honom kan rälsen trafikeras inom två år om Trafikverket kan bygga två perronger i samband med att dubbelspåret byggs ut till 2024. 

Mark Henriksson menar dock att de kommer behöva stämma av med regionen och att det i nuläget är svårt att ge några konkreta besked kring perronger, trafikens frekvens eller hur samarbetet med regionen kommer se ut. 

– Som sagt – jag har nyss nåtts av det här och det flera aktörer i det här och vi måste stämma av. I nuläget går det inte uttrycka någon annat än att det verkar positivt, säger han.  

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!