– Alla boende får möjlighet att komma till tals, det är intressant för oss att se riktningar, säger Lars-Åke Landén, vd för Bostadsstiftelsen Platen i Motala, om kundundersökningen som de gör vartannat år bland sina hyresgäster.
I år svarade 49 procent av de 5 700 hushållen, där både svarsfrekvens och resultat skiljer sig bland de olika bostadsområdena. Tjädern på Samuelsberg, Torpavägen på Ekenäs och Bråstorp har högst betyg, medan delar av Ekön och Väster är sämre.
Varför skiljer det sig i de olika områdena?
– Det är svårt att svara på, byggår på hus tror jag säkert kan vara en faktor. Nybyggda hus har oftare nöjdare hyresgäster. Det intressanta framåt är väl vad vi gör åt det, säger Landén.
Parametern som har lägst betyg i undersökningen är boendeinflytande, lekplatser, städningen av tvättstuga samt säkerheten på parkeringsplatser och garage.
– Jag tror inte att man ser att den här undersökningen är boendeinflytande, säger Landén. Vi ska försöka få mer interaktion med våra hyresgäster, försöka få in boendeinflytande som en del när vi har olika aktiviteter.
Vad är er största utmaning på Ekön och Väster?
– Folk svarade på enkäten i september och i augusti hade vi exempelvis en skjutning på Ekön, säger Ulf-Henrik Östlund, kommunikationschef på Bostadsstiftelsen Platen. Jag tror att det påverkar ganska mycket hur folk känner med tryggheten där de bor och hur man sätter sina betyg.
Hur jobbar ni med trygghet och säkerhet på parkeringsplatserna?
– Vi ser en ökad oro i samhället i stort, många är oroliga för säkerheten, säger Landén. Vi har även haft bilbränder i området på Väster som ökar känslan av otrygghet på parkeringsplatserna. Svaret hade kunnat vara betydligt sämre.
–Jag tror vi är många olika aktörer som har ett jätteansvar tillsammans för att skapa trygghet; fastighetsägare, hyresgäster, föreningar, kommunen och polisen. Mycket handlar om att möta och lära känna varandra i områdena, beskriver Östlund.
Landén understryker dock att Platen inte kan ansvara för precis allt som händer i något av deras områden.
– När vi hade en inbrottsräd i några bilar på Väster, ringde hyresgäster och frågade hur vi skulle ersätta dem och när det var en skjutning i ett område, efterfrågades att vi skulle ha personal på plats som kunde gå vakt. Det är i vårt område de bor, men vi har inte ansvar för allt som händer där. Däremot öppnade vi en lokal dit man kunde gå och prata om det som hade hänt, säger Östlund.
Varför är man missnöjd med tvättstugan?
– Man är missnöjd med städningen. Det dagliga städansvaret ligger på den hyresgäst som använder tvättstugan, man måste städa efter sig varje gång. Efter enkäten har antal tillfällen för storstädning i tvättstugorna ökat från vår sida. Alla vill ha det rent och snyggt.
De parametrar som fått högst resultat i undersökningen är: "Platenkortet", belysningen i trappor och entréer, bemötandet från personalen och närheten till sopkärl.
Platenkortet är bäst, hade man inte velat ha något annat i topp?
– Vi är glada att man uppskattar det, men såklart hade man kanske velat ha andra saker i topp. Vi har jobbat mycket med belysning och vår personal är toppen.
Vad är det främsta ni nu tar med er framåt?
– Trygghet och säkerhet, säger Landén. Att få bättre kontakt med hyresgästerna och utveckla digitala vägar mer. Även att göra aktiviteter som engagerar.
– Mycket belysning och en bättre grannsamverkan. Integrationen mellan hyresgäster är jätteviktig, säger Östlund.