Av tradition är det årskurs två som arrangerar olika utmaningar för de nya ettorna, som i år är omkring 250 stycken, exklusive Vård- och omsorgsprogrammet som inte haft samma sed.
Men för några år sedan spårade aktiviteterna ur, med både fylla och kränkningar under efterföljande fester. Sedan dess jobbar ledningen aktivt med fokusgrupper där elever i årskurs ett, under hösten, tillfrågas om sin första tid på skolan.
Rektorerna pratar även med tvåorna vid terminsstarten, för att göra det tydligt vad som är okej och vad som inte är det.
– Skolan står inte bakom nollningen men tar ansvar. Det viktigaste är att eleverna inte upplever sin start som kränkande utan lustfylld, säger rektor Helena Hadfy.
Hon tycker att kontakten med eleverna är viktig för att bygga broar och relationer. Hon nämner tillit och respekt och framhåller att kränkningar inte accepteras.
– Då kommer vi att agera enligt skollagen.
Adam Elsehamn i årskurs två upplever att dialogen med rektorerna är bra och att de är öppna för diskussioner. Inte bara tar beslut. Men att kränkningar inte tillåts är ingen svår regel att följa.
– Nollningen handlar om att välkomna, inte kränka.
Nora Eriksson i årskurs tre upplevde sin nollning som trevlig.
– Det var jättekul. Man hade något att prata om och det kändes som att det var frivilligt att vara med. Det är också viktigt att när man nollar ge uppdrag som man själv skulle vilja göra.
Skolsköterskan Britt-Marie Ottosson har tidigare mött elever som varit rädda för att behöva genomföra otäcka uppdrag. Så är inte fallet nu, säger hon.
I år genomfördes också för första gången en klasskamp under skoltid för alla ettor, en aktivitet som beskrivs som lyckad.
Samtidigt pågår nu nollningsveckan med avslutning fredag kväll. Enligt Andreas Arsenie, ordförande i elevkåren, har uppdragen blivit mildare med åren. Han säger också att han tror att det finns en större acceptans för att välja bort alkohol i samband med privata fester.
– Det uppskattas mer än ses ner på, att inte dricka, säger han.
Men vad som händer på fritiden rår inte skolan över.
– Det kommer alltid att finnas elevaktiviteter som inte skolan står bakom, men för varje år vill vi minska de inslagen och genomföra aktiviteter, som arrangeras på skolan och med stort elevinflytande. Då kanske det blir mer intressant och kul, säger Henrik Sävmo.