– Han är en skitbra lärare, väldigt pedagogisk och förklarar så man förstår. Sen så är han rolig och kommer på många aktiviteter också, berättar Sanna Johannesson.
Hon går i ettan på Platengymnasiets samhällsprogram och pratar om Lennart Wallstedt, lärare i naturkunskap, kemi och biologi. Sanna befinner sig på en av just hans lektioner och har precis plåstrat om sitt nålstuckna pekfinger. Dagens lektion handlade om blod och den som ville kunde undersöka sitt eget.
– Jag vill förmedla förundran och fascination. Detta görs lättast om eleven får använda alla sinnen. När de väl känner nyfikenhet så kommer allt annat automatiskt, säger Lennart.
Nyligen fick Lennart ett samtal från Kungliga Vetenskapliga Akademin. Det var nära att han inte svarade, oftast är det försäljare som ringer på 08-nummer, men den här gången lyfte han på luren. Personen i andra änden berättade att Lennart vunnit Beijerstiftelsens Lärarpris.
– Det var väldigt förvånande. Uppenbarligen hade jag blivit nominerad utan att veta om det, säger Lennart.
Varje år delas priset ut till fyra lärare som genom engagemang lyckas väcka elevers intresse för naturvetenskapliga ämnen. I år går priset i biologi till Platengymnasiets egen Lennart med motiveringen:
"För sin undervisning i biologi där han med bred kunnighet och stort engagemang förmedlar kunskap om biologisk mångfald och miljö med fältstudier och internationella samarbeten". Priset delas ut i kungens och drottningens närvaro den 31 mars.
– Men jag ser det här som ett pris till hela skolan. Alla kollegor och all övrig personal arbetar tillsammans för elevernas skull. Jag hade inte klarat av det själv, förklarar Lennart.
Prissumman om totalt 280 000 kronor fördelas mellan de fyra pristagarna. Lennart kommer få ta emot 50 000 kronor själv och 20 000 kronor till skolan. Av skolans pengar är hälften öronmärkt för inköp av litteratur.
– Själv hade jag velat lägga pengarna på givande aktiviteter för så många elever som möjligt.
Att han brinner för sitt yrke är uppenbart. Eleverna prioriteras över allt annat.
– Utan mina elever vore jag ingenting. Den mångfald som finns är fascinerande och jag tycker verkligen om dem.