"Jag har dåligt samvete - men jag orkar inte längre"

Anställda, och tidigare anställda som vi talat med, riktar stark kritik mot arbetssituationen på Nämndemansgatans äldreboende, som drivs av Attendo.

Emma Hultman och Ida Johansson är två av de anställda på Nämndemansgatans äldreboende som är starkt kritiska till personalsituationen. (Övriga intervjupersoner var med via länk).

Emma Hultman och Ida Johansson är två av de anställda på Nämndemansgatans äldreboende som är starkt kritiska till personalsituationen. (Övriga intervjupersoner var med via länk).

Foto: Wilma Franzén

Motala2022-02-17 18:00

Det pågår en utredning kring arbetsmiljön och fackförbundet Kommunal har gjort en anmälan till Arbetsmiljöverket. Nu går personal ut med kritik. Vi har pratat med sex stycken, där några redan har lämnat sin anställning, andra nyligen sagt upp sig och någon som kommer lämna sin uppsägning. De har hård kritik till arbetsmiljö och arbetsledning. 

Emma Hultman säger att det är ett fint boende men med en arbetssituation som hon inte längre klarar.

– Framför allt är det dåligt med personal. Jag har jobbat natt och vi är en personal på 18 boende, säger hon och beskriver situation under coronapandemin som extra svår.

– Jag ville att man skulle ta in extrapersonal när vi hade covidsmitta. Vi ska ha kohortvård, det vill säga att man isolerar covidsjuka, men det går inte om man inte får mer personal. Jag blev utskälld och fick veta att vi hade skyddsutrustning. Jag skrev en avvikelserapport men den togs bort.

Att pandemin har satt ett extra tryck är inget unikt för Nämndemansgatans boende men de är ändå kritiska.

– Vi har fått stor smittspridning och det är för att vi inte fått in någon extra personal, säger en av dem som väljer att vara anonym.

En av de delar som personalen vi talat med, och så även Kommunal, slår hårt på är att vård- och omsorgspersonalen också är kökspersonal.

– Attendos policy är att det ska dofta mat på avdelningarna. Men köken som finns på boendet är inte gjorda för att laga så mycket mat som vi gör, säger Ida Johansson som valt att lämna sin anställning.

Hon berättar vidare att rutiner för matbeställningarna inte fungerar vilket innebär att personalen springer mellan avdelningarna för att få ihop mat så det räcker till de boende. 

– Vi har en meny men det blir mycket att hitta på, att göra vad man kan av det man har, säger Ida Johansson och en av de andra fyller i att de boende ofta frågar varför de inte får det som står på matsedeln. 

De flesta har inte någon utbildning för kök och får ingen intern utbildning heller, enligt de vi talat med. En av dem tillägger att även om hon har utbildning så sökte hon inte jobb inom vården för att laga mat.

De tar också upp tidsbristen. Emma Hultman berättar att nattpersonalen exempelvis skalar potatisen för att avlasta dagpersonalen. Johanna Axbom, som även hon lämnar sin tjänst, säger att de inte haft utrustning heller.

– Vi har fått tjata oss till redskap, bunkar och vispar, till och med köpt för egna pengar.

De anser att det är omöjlighet att hinna med hygienrutiner, matlagning och omvårdnad, där covidsjuka ingår, på den personalstyrka som de är.

– Vi skriver avvikelserapporter men då får vi frågan varför, säger en av dem.

En berättar om en händelse där hen utsatts för fysiskt våld men där önskan om överfallslarm inte tagits på allvar. Kritiken riktas mot både lokal och regional ledning.

– Nu ska jag ringa till anhöriga till en brukare och säga att jag ska sluta, och inte kan vara kontaktperson längre. Jag har dåligt samvete för det men jag orkar inte längre, säger en av dem.

– Man gör allt man kan men det kommer en gräns, man orkar helt enkelt inte, säger en annan.

Nämndemansgatan

Öppnade 1 december 2020.

Drivs av omsorgsföretaget Attendo.

Boendet har 54 boendeplatser fördelat på sex avdelningar på tre plan. 

Mitt i byggnaden finns en atriumgård.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!