När sommarvärmen kommer vallfärdar besökare till Varamon. Årligen rapporteras om parkeringsproblem; om boende som inte kommer ut från sina uppfarter och om bilar som ställts på grönytor.
– Det är en tråkig metod, men Securitas är här de varma dagarna och lappar bilar. Tyvärr måste vi göra så, säger anläggningschef Thomas Martinsson.
Man har också tittat på möjligheterna att låta bogsera bort bilar som exempelvis blockerar räddningsvägar.
– Det här är ett beteendeproblem. Det finns parkeringar, men i vissa fall kan man behöva gå en bit, säger biträdande kommundirektör och tipsar om p-platser vid Folkets Park, vid Carlsund och vid Vätternrundan Arena.
Han lyfter något som diskuterats i samband med Lalandiaetableringen nämligen att göra delar av Varamon bilfritt så att endast boende tillåts köra inom området närmast stranden.
– På Lalandias anläggning i Billund fungerar det utmärkt med ett tåg som tar folk mellan boende och badlandet. Här hade man kunna åka mellan parkeringar och stranden, säger Jimmy Szigeti.
En annan lösning hade varit att ha avlastningszoner nära stranden där övriga familjen och strandpackningen sätts av medan bilföraren åker och parkerar bilen.
– Med Lalandia behöver vi ytterligare fundera över parkeringsfrågorna. Men då måste man också titta på en förbättrad kollektivtrafik, säger Jimmy Szigeti.
Vad gäller varma sommardagar år 2020 menar han att fler Motalabor borde välja att ta cykeln till stranden.
– Vi måste få ut budskapet och ändra folks beteenden. Det här är en ordningsfråga och människor måste ta ett eget ansvar, säger han.
I den nya parkeringspolicyn som politikerna beslutat om under våren ges samhällsbyggnadsnämnden möjlighet att införa p-avgifter utanför centrumkärnan. Det skulle innebära att Varamon kan få betalparkeringar om den politiska viljan finns.
– Lalandia diskuterar i de banorna och vi måste nog också fundera på hur vi vill ha det framöver, säger Jimmy Szigeti.
Även Thomas Martinsson menar att pengar kan vara ett styrmedel.
– Då skulle det kunna vara gratis på p-platserna som ligger lite längre bort. Men jag tror inte att man helt skulle få bort de som parkerar hej vilt, säger han och lyfter att man kanske istället behöver se över p-böterna:
– Det är inte trevligt, men i dag kanske man tar säg 700 kronor i böter. Skulle det kosta ett par tusen är det en annan sak.