Från och med den 1 mars är det företaget Epark som har ensamrätt att ta betalt via app på parkeringar som ägs av Motala kommun. Förändringen sker efter en upphandling och innebär att företaget Easypark försvinner.
– Det är bara Epark kvar, säger Hugo Andersson, enhetschef för lantmäteri, gata och park vid Motala kommun.
I och med förändringen har Motala kommun nu bara ett digitalt betalsystem för parkeringsavgiften. En kostnadsfråga, enligt Hugo Andersson:
– Det skiljer så pass mycket i pris mellan de olika leverantörerna av tjänsten. Epark var ett billigare alternativ och gick därför vinnande ur den upphandlingen.
Blir det någon skillnad för den som parkerar?
– Har man använt Epark-appen tidigare så är det ingen skillnad alls. Har man använt Easypark tidigare så kommer den inte att fungera utan då får man byta till den andra appen.
Kommunen har uppmärksammat ett problem med Epark-appen: det är inte möjligt att betala för mindre än en timmes parkering.
– Valde du en timme eller kortare så fick du betala för en heltimme och så kan det inte vara, säger Hugo Andersson och fortsätter:
– Det är felanmält till företaget så det kommer de att åtgärda så snart som möjligt.
Motala kommun har tidigare informerat om förändringen på sin hemsida och på Facebook. Under onsdagen arbetade personal med att montera ned Easyparks skyltar vid de berörda parkeringarna.