Målet: Snabbare, fler och rakare stadsbussturer

Östgötatrafikens förslag på nya turer för stadsbussarna innebär större utbud morgnar, kvällar och nätter. Turerna ska också bli snabbare. Men det blir inte bättre för alla.

Busslinje 305 genom Ekön i Motala, en sträcka som föreslås försvinna.

Busslinje 305 genom Ekön i Motala, en sträcka som föreslås försvinna.

Foto: Henrik Gedda

Motala2022-01-26 06:00

Östgötatrafiken vill att systemet för stadsbussarna ska bli enklare. En del i förslaget är att ta bort de tre ringlinjerna som går kvällar och helger. Istället utökas de ordinarie linjerna med fler kvälls- och helgturer. På så vis blir åtta linjer fem.

– Ringlinjer är generellt inte en bra lösning. Resorna blir ofta längre än vad kunden vill ha. Det är också svårt att tidsplanera, säger Mattias Näsström, biträdande trafikchef på Östgötatrafiken.

Han påpekar också att färre linjer och ett tydligare upplägg gör det lättare att locka resenärer till kollektivtrafiken.

Ett mål med det nya förslaget är snabbare turer. Det sker genom att 18 av dagens hållplatser kan komma att tas bort och bussarna börja gå i mer raka och direkta linjer. Det påverkar flera linjer (se även särskild artikel).

Ett område som får stora förändringar är Ekön och lasarettet. Där anser Östgötatrafiken att resorna blir onödigt långa. Därför vill de lägga om linjerna 304 och 305 så att de enbart kör Lasarettsgatan och inte upp på Ekön eller in vid lasarettets entré. 

– Vi vill ha linjer som matchar pendeln som går var 30:e minut. Samtidigt finns önskemål om att öka trafiken ut mot Bråstorp. Vi får inte ihop båda de delarna utan att göra andra förändringar, säger Mattias Näsström och fortsätter:

– Det innebär att vissa kan få lite längre till bussen, men samtidigt försöker vi skapa tätare turer. För de som inte ska till exempelvis lasarettet upplevs det negativt att behöva svänga in där. Vi tror att de här lösningarna kan göra kollektivtrafiken totalt sett attraktivare.

För Bråstorp blir det istället förändringar med fler stopp eftersom bostadsområdet väntas växa. Där vill man ha en dialog med kommunen om om- och nybyggnation av hållplatser.

Förändringarna i linjer och tidtabeller innebär att områdena Bråstorp, Ekön/Lasarettet, Charlottenborg, Brinken och hela sträckningen mellan Väster och norra Östermalmsgatan kan trafikeras en gång i kvarten under högtrafik, men övrig tid halvtimmesvis.

Men det finns också området som, trots tidigare önskemål om kollektivtrafik, blir utan. Några bussar till Varamon finns i dagsläget inte inplanerat, trots en eventuell Lalandiaetablering, kommande sporthallar och att man ser ett resandeunderlag där.

– Vi har en dialog där. Problemet är framkomligheten. Vi kan i dag inte köra in bussar i Varamon och riskera att fastna där. Då blir det förseningar och då kan resenärerna inte lita på busstrafiken. Så det måste till trafiklösningar först, säger Mattias Näsström.

Även till Södra Freberga och Dynudden har kommunen uttryckt önskemål om busstrafik. Men inte heller där finns något sådant förslag.

– Där får man resa med Vadstenabussarna. I dag finns där inte tillräckligt resandeunderlag, säger han.

Det nya förslaget innebär förändringar både i stadstrafiken och på landsbygden. Förändringarna i stadstrafiken beräknas bli 2,4 miljoner dyrare än i dag. Ändringarna på landsbygden beräknas dock ge sänkta kostnader med en miljon. Totalt: en ökning med 1,4 miljoner.

– Men det är en väldigt osäker siffra. Det ska göras en upphandling och sedan är ju dagens el- och bränslepriser en osäkerhet, säger Mattias Näsström.

Förslaget ska bemötas av kommunen. Slutligen tas beslut i regionens trafik- och samhällsplaneringsnämnd och ska börja gälla i juni 2024.

Från förslag till beslut

Östgötatrafiken har under två år utrett kollektivtrafiken i Motala kommun. Under processen har man haft dialog med kommunen.

Rapporten som nu tagits fram har presenterats för de högsta politikerna i Motala och Vadstena.

Nu får kommunerna komma in med synpunkter till den 28 februari.

Sedan bearbetas förslaget som slutligen beslutas av regionens trafik- och samhällsplaneringsnämnd.

Därefter ska en ny upphandling göras och först i juni 2024 träder förändringarna i kraft.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!