Innan 2012 ägde kommunerna respektive regionen kollektivtrafiken till hälften. Därefter lades kollektivtrafikansvaret på regionen. Men den tidigare klassbiljetten blev kvar, prissatt utifrån att kommunerna fortfarande var med och betalade, förklarar Eva Jylltorp. Det har lett till, säger hon, att biljetten även kunnat användas för andra, mer regelbundna bussresor, som inte renodlat uppfyllt det kulturella syftet.
– Det har varit alldeles fel prissatt och det har gjort att vi på vissa håll fått sätta in extra trafik och då blir det jättedyrt, säger hon.
Hur har det kunnat vara så fel prissatt i tio år?
– Det är en bra fråga som jag inte har något svar på.
Jylltorp anser att det nu är upp till kommunerna att fundera över hur de ska underlätta för skolorna att fortsatt kunna ta sig till aktiveter som exempelvis är sportrelaterade.
– Det som ställt till det extra mycket är att informationsflödet inte fungerat i alla kommuner, det här har stannat på tjänstemanna- och politikernivå och inte sipprat ner till skolverksamheterna. Det har heller inte åtföljts av en utökad budget.
Bildningsnämndens ordförande i Motala, Charlotte Widegren (M), är obekant med den nya kulturbiljetten, men uppger också att hon är ganska ny på sin post.
Östgötatrafiken har själva pratat länge om ärendet.
– Diskussionen att vi måste ändra det här är inget som bestämts särskilt snabbt, det är diskussioner som pågått i över ett år.