– Det är egentligen alldeles för litet, svarar Lennart Karlsson och Victor Carlsson i mun på varandra på frågan om hur mycket de bygger ut.
– Men vi får jobba med de ytor vi har och vara nöjda där och bli effektivare istället, säger Victor.
Bröderna Carlsson växer och för att kunna få plats med ytterligare maskiner krävs större lokal. De har tittat på att bygga helt nytt men det skulle innebära för stora kostnader, för bygge och flytt av befintlig verksamhet. Så det fick bli 350 kvadrat ut mot väg 50.
Företaget grundades 1959 och tillverkade verktyg till plastindustrin.
– Runt millennieskiftet såg vi vad som började hända ute i verktygsbranschen, berättar Victor och förklarar att Kina mer eller mindre tog över och konkurrerade ut det mesta av den svenska tillverkningen. Något som krävde en förändring på Motalaföretaget.
– Mellan 2005 och 2006 svängde vi ifrån att ha gjort 100 procent verktyg till att ha en tillverkning av legodetaljer som står för 85 procent av omsättningen istället. Det var en stor omställning på kort tid, säger han och tillägger att det var inte helt smärtfritt men ett bra beslut.
De är underleverantörer till andra företag och tillverkar delar till flygmotorer för civilflyg, till rymdraketer samt till branschen för energiframställning.
– När det gäller energiframställning är det delar till gasturbiner i ena fallet och i det andra till kabeltillverkning bland annat till ett företag här i stan, säger Victor och fortsätter:
– Till rymd gör vi detaljer till separationssystem, som sitter i lastbärarsystemen längst fram på raketen, och även delar till framdriften, det vill säga andra änden av raketen.
Flyg- och rymdbranschen kräver en specifik certifiering vilken Bröderna Carlsson är ett av sju företag i Sverige som har. Kunderna finns bland annat i Linköping, Finspång och Trollhättan, men allt går vidare på export. Orderböckerna är välfyllda, mycket på grund av att projekt inom flyg och rymd är långsiktiga, och de berättar att de har ett riktigt spännande projekt igång.
– Vi tillverka delar till en ny generation flygmotorer som är ett utvecklingsuppdrag med GKN Aerospace i Trollhättan och en stor tillverkare av flygmotorer i USA, säger Victor.
Känner man sig liten i ett sådant projekt?
– Nej, faktiskt inte. Även om vi är små så är vi en av dem som gör flest detaljer.
De konstaterar båda två att det är komplicerade detaljer de jobbar med. Men samtidigt är det vana att få uppdrag som ställer krav utöver det vanliga.
– Vi gjorde mycket mot bilindustrin förr och jag minns att när jag åkte hem från Volvo i Göteborg undrade jag ibland ”hur ska vi lösa detta, vad har jag lovat nu”, säger Lennart.
– Lite på den banan har vi fortsatt även om vi håller på med annat, och vi har hittills alltid löst saker och ting, säger Victor och tillägger att grunden är rätt personal.
– Lokaler och maskiner kan man bygga och köpa, men det är hos personalen kunskapen finns.
Just nu är de 24 anställda samt några konsulter på deltid. Att hitta folk med kompetens är svårt och i en mindre stad kan det bli känsligt, man vill ju inte ta grannföretagets personal.
– Så när vi söker kompetens försöker vi hitta dem som bor i Motala och som är trötta på att pendla, säger Victor.
De har även ett tätt samarbete med industritekniska programmet på Carlsund.
– Vi har i princip anställt en ungdom varje år sedan sex år tillbaka. Sen är inte alla kvar, men vi har ändå gjort det, säger Victor.
En av de unga som fått jobb är Hanna Forsberg.
– Det var nog min morfar som gjorde mig nyfiken, han jobbade inom industrin, och så vart det industriprogrammet, säger hon och berättar vidare att hon gillar programmering vilket är en del i jobbet.
Hon ser att det finns stor utvecklingspotential inom industrin och rekommenderar andra att testa.
Vad ser du själv för utveckling framåt?
– Jag vet inte riktigt ännu men det finns massor att utbilda sig till.
De senaste knappa 20 åren har det pågått ett ständigt utvecklingsarbete. Många maskiner har bytts ut, vilket inneburit stora investeringar. Ekonomiskt ser det bra ut och de känner att de hittat formen för framtiden. Nu gäller det att få tillbygget klart och den nya maskinen på plats. På frågan hur de ser framåt finns bara ett svar – att jobba vidare.