Östenssons satsar - hoppas på het succé

Plocksalladen föll folk i smaken. Nu hoppas Östenssons på en ny het succé när man lanserar varm buffémat.

Hoppfulla. Sara Frölander, som arbetar i köket, och Anders Lindblom, Östenssons vd, tror på konceptet med varm plockmat.

Hoppfulla. Sara Frölander, som arbetar i köket, och Anders Lindblom, Östenssons vd, tror på konceptet med varm plockmat.

Foto: Anders Törnström

Motala2015-08-25 16:02

Husmanskost som ett komplement till den populära plocksalladen.

Anders Lindblom, nytillträdd vd för Östenssons, tror att företaget är ensamt på den östgötska marknaden med konceptet.

– Vi har hittat det på andra orter i Sverige och även utomlands, men inte i vår region. Det är förstås extra kul att kunna vara först med en sådan här grej.

Varm plockmat i form av till exempel pannbiff, kassler, fläskkarré, köttbullar och grillad lax, tillsammans med kokt eller stek potatis, ris, bulgur eller bönsallad.

Östenssons testar i en butik, den i Motala centrum, och faller det väl ut kommer kanske ytterligare ett par butiker att utrustas med de varma rätterna.

– Det är en bra tid att köra det här på, under hösten och vintern, och kunderna kan mixa varmt och kallt eftersom priset kommer att vara detsamma oavsett vad man väljer, säger Anders Lindblom.

Husmankosten kommer att stå uppdukad lunchtid från måndag till fredag och Östenssons lovar att det blir två nya rätter varje dag.

– Vi vill att det ska vara en bra variation som tilltalar kunderna, förklarar Lindblom.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!