I den senare hälften av augusti startar gymnasieskolorna igen, vilket leder till att fler väntas färdas med pendeltåg och buss. Eftersom Folkhälsomyndighetens riktlinjer fortfarande innefattar distans uppstår problem vid trängsel i kollektivtrafiken menar Östgötatrafiken.
– Det är ett väldigt komplext problem som vi har identifierat och vi ser nu över våra resurser för att hantera det, säger Mattias Näsström, är trafikoperativ chef på Östgötatrafiken.
Enligt Näsström finns risk för att Östgötatrafikens fordon inte räcker till och att många hållplatser kan komma att hoppas över. Han varnar därför för att alla kanske inte kommer komma med.
– På många sträckor fylls bussar och tåg snabbt och då kommer chauffören helt enkelt få hoppa över vissa stationer för att minska trängseln, detta riskerar att lämna många pendlare utan resa eftersom vi inte har platsbokning. Vi har förvarnat kommunerna om detta men det utgör absolut ett problem för många.
För att lätta på belastningen vill Östgötatrafiken i samarbete med kommunerna i Östergötland se över tiderna som eleverna börjar. De föreslår även att kommunerna upphandlar egna bussar dedikerade för skoleleverna. Detta för att sprida ut resenärerna så att alla inte åker på samma gång. Det kan dock drabba många.
– Vi har varit i kontakt med skolorna via kommunen då det hade underlättat för morgonrusningen ifall alla inte började samtidigt och kunde färdas på en mängd olika sätt, säger Mattias Näsström.
Även i Motala kommun har problemet diskuterats och enligt verksamhetschefen för gymnasieskolor, Christina Thunberg, är det en fråga om att identifiera vilka linjer som belastas tyngst.
– Vi har ännu inte fullt tillförlitlig statistik men vi anser att det är en hanterbar situation, säger hon.
Att lägga om gymnasieskolornas schema menar kommunen inte är ett önskvärt alternativ. Då det ruckar på en omfattande schemaläggning som lagts upp sedan regeringen tillät undervisning på plats från och med mitten på juni.
– Schemaläggningen är ett väldigt komplext arbete då det innefattar både lärarnas arbetstider men också bokade undervisningslokaler. Det är ett för omfattande arbete för att ta tag i så här nära skolstart. Sen är risken också att eleverna hamnar i arbetsrusningen istället om vi senarelägger deras sluttider för dagen eftersom att de ofta åker tidigare.