Arbetet på Östermalmsgatan: "Kan bli stökigt"

Henrik Elsehamn, projektledare på Motala Kommun berättar om det omfattande arbetet kommande vecka.

Animering av gestaltningsarbetet på Östermalmsgatan.

Foto: Motala Kommun

Motala2024-09-08 18:00
undefined
Under början av veckan kommer asfaltering ske på västra sidan av Östermalmsgatan.

– På måndag börjar vi asfaltera gång- och cykelbanan på den västra sidan mitt emot sporthallen. Det skulle egentligen genomförts i torsdags, men asfaltsentreprenören hade fått förhinder, berättar Elsehamn.

Han förklarar att det rör som om hela sträckan från Charlottenborgskorsningen, förbi sporthallen och ner till Kvarnstensgatans korsning.

Under onsdag till fredag vidhåller Elsehamn att det kan bli rörigt i trafiken.

– Då fräser vi bilvägen på Östermalmsgatan och förbereder för asfaltering. Vi kommer även justera gatan så den får rätt utformning.

undefined
Under den kommande veckan kommer beläggningsarbete pågå på Östermalmsgatan. Risk för köbildning finns när vägarbetet stänger en körbana i taget.

Rätt utformning, vad innebär det?

– Gatan är som högst på mitten. Därefter lutar den mot västra- och östra sidan. Det är för att regnvattnet ska rinna av mot kantstenen där det finns dagvattenbrunnar. När gatan var bredare än den är nu, låg mitten på gatan på ett annat ställe än nu. Så därav måste gatans profil formas om så höjdpunkten kommer på rätt ställe.

Han fortsätter.

Vi kan även behöva gräva bort en del grus under asfalten för att få gatan i rätt höjd.

Kommer ni behöva stänga gatan helt?

– Nej. Eftersom det inte finns någon möjlighet att leda om trafiken som vi gjort förut, kommer vi ha ett körfält öppet i taget. Det kommer finnas rödljus som styr trafiken, säger han.

Han förklarar att Östermalmsgatan kommer asfalteras måndagen och tisdagen veckan därpå.

– Vi har en vecka framför oss där det kan bli stökigt i det här området, säger Elsehamn.

undefined
Refug vid Kvarnstensgatan.

Hur har arbetet gått under denna vecka?

– Arbetsmässigt har det gått bra. Personalen har kunnat göra de avspärrningar som behövts, för att jobba säkert när de byggt refug, eller arbetat med busshållplatserna, säger han.

Han fortsätter.

– Det har såklart påverkat trafiken som gått förbi. Men de flesta bilister är duktiga på att hålla ner hastigheten, men det finns de som har för bråttom.

Har du några rekommendationer för kommande vecka?

– Planera resan och om möjligt ta en annan väg förbi sporthallen. Dels för bygget men också så man inte fastnar i köer och blir frustrerad, säger han. 

undefined
Den nya busshållplatsen är utformad utan bussficka, det för att hålla nere hastigheten på bakomvarande fordon.

De nya busshållplatserna har inga bussfickor. Hur kommer det sig?

– Den utformningen är vald för att få ner hastigheten på bilisterna. Om en buss stannar kommer man förbi den, men man måste sänka hastigheten och ta det försiktigt vid passage, säger han och förklarar att det är en beprövad och använd metod.

Karta: Motala Sporthall
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!