Trafikverket börjar nu planera för en ombyggnation av sträckan Nykyrka-Brattebo backe.
– Ett efterlängtat projekt. Tanken är att bygga om 18 kilometer till mittseparerad väg, säger projektledare Jonas Danielsson på Trafikverket.
Sträckan norr om Motala, mot Örebro, har diskuterats flitigt genom åren. Många önskar en bättre väg.
– Det finns trafiksäkerhetsrisker. Det är en smal väg med en hel del fastighetsutfarter. Längst i norr mot Brattebo backe är det taskiga sidoområden med berg som slutar vid vägkanten. Standarden på vägen är inte heller den bästa.
Vägsträckan är olycksdrabbad, mellan 2003 och 2011 har fyra personer omkommit, tio personer skadats svårt och 38 personer har fått lindriga skador.
– Jag har inte statistik på andra delar av vägen, men jag skulle tro att det är en hög siffra.
Ombyggnationen kommer att förbättra flödet och framkomligheten. Idag är det 70 km/h som gäller på stora delar av sträckan, vissa partier 90 km/h.
– Vi siktar på en mittseparerad väg med 100 km/h som standard.
Det kommer att bli en 2+1 väg, men exakt hur den ska byggas är inte klart. Om det inte växlar hela tiden kan det bli en glesare lösning, med bitvis ett körfält i vardera riktning.
Nu ska Trafikverket titta närmare på alternativa sträckningar. Vägen kommer möjligen att dras om i något område.
Måste ni göra det vid någon bergspassage?
– Det får vi fundera på. Vi kanske skjuter berget för att få material till vägen också.
Den ekonomiska planeringen siktar på en byggstart 2018.
– Vi brukar inte starta upp de här sakerna om vi inte vet att det ska bli av, säger Jonas Danielsson.
Byggstarten kan till och med bli ännu tidigare.
– Har vi en enorm tur kommer vi igång redan 2017. Allt hänger på om det blir några överklaganden.