För drygt sex månader sedan var det stora arbetet med att lägga nya vatten- och avloppsledningar längs Östermalmsgatan klart. Nu är det återigen dags för grävmaskinerna att rulla in på gatan. Den här gången för att ge den ett helt nytt utseende.
– Nu ska gatan få en ny utformning och återställas efter det stora VA-arbete som gjorts, säger Henrik Elsehamn, projektledare på Motala kommun.
Den första delen i arbetet är att gräva ner nya regnvattenbrunnar längs hela gatan. Från Verkstadstorget och hela vägen upp till polisstationen.
– De ska få en lite ny funktion jämfört med de befintliga. De ska leda ut regnvattnet i de gröna gräs- och växtbäddar som ska bli längs gatan. Det jobbet har vi börjat med nu och det sker lite punktvis längs med gatan.
Arbetet med att göra om själva gatan beräknas påbörjas i månadsskiftet januari-februari. Även då med start nere vid Verkstadstorget.
– Vi kommer göra det i tre etapper. I den första kommer vi gå förbi Charlottenborgskorsningen. I den andra etappen tar vi oss förbi Sporthallen och den sista blir resterande del fram till polishuset.
Planen är att arbetet ska vara färdigt i november och då ska Östermalmsgatan ha fått ett helt nytt utseende. Gatans bredd ska minskas ner från att idag vara drygt tio meter till sju meter och ha ett grönt stråk, med planteringar och träd, mellan sig och den nya gångbanan på sporthallssidan. På motsatt sida ska den befintliga gång- och cykelbanan göras bredare.
– Östermalmsgatan har varit en riktig paradgata och det var syftet när man byggde den. Då hade man genomfartstrafik och den skulle vara effektiv för att få stora trafikmängder genom stan och det fungerar den utmärkt till. Men nu när vi har bron som tar den stora tunga trafiken och den stora mängden trafik då vill vi hellre ha en trevligare trafikmiljö, säger Henrik Elsehamn som förklaring till att gatan nu görs om.
Under det omfattande VA-arbetet stängdes Östermalmsgatan av i perioder och trafiken ledes om till alternativa vägar. Bland annat via Industrigatan.
Kommer det bli så nu också?
– Det ska vi försöka undvika i så stor utsträckning som möjligt. Den entreprenör som hjälper oss med det här har som huvudspår att man ska kunna ha trafiken igång på gatan på hela tiden. Den kommer påverkas naturligtvis men den ska kunna flyta på hela tiden.