Motala kommun ser årligen över sina verksamheter inför budgetprocessen. Samtliga förvaltningar har tittat på vilka effektiviseringar som de skulle kunna göra och i år framför allt vad man skulle kunna göra gemensamt. Det handlar bland annat om pengar som kan sparas genom digitalisering eller effektivare användning av lokaler.
– Nu har det bildats ett antal råd inom bland annat lokalförsörjning och it. Tanken är att man där gemensamt ska titta på hur vi får en effektivare organisation och att vi gör rätt saker, säger oppositionsråd Elias Georges (S).
Råden ska också rapportera kontinuerligt till politikerna i kommunstyrelsen.
– Vi har inte varit delaktiga så mycket i sådana här frågor. Många gånger får vi exempelvis ett ärende om en förstudie, vi tar beslut och sedan går det månader utan att vi hör någonting. Vi tror att om vi får information tidigare så skulle vi kunna lösa en del intressekonflikter som ibland uppstår, säger kommunalråd Kenneth Söderman (L).
Ni har redan mycket att göra i kommunstyrelsen och har precis tillfört att ni ska ha ökad kontroll över socialnämnden. Hur ska ni hinna med allt?
– Det handlar om att vi behöver vara noga med hur vi fördelar arbetet. Vi har ett arbetsutskott som ska hantera detta. Men vi tror att om tjänstemännen ger oss information ofta så behöver det inte bli så långa dragningar åt gången, säger Kenneth Söderman (L).