Nytt fossilfritt bränsle presenterades

Ett helt nytt och unikt fossilfritt bränsle presenterades under stor mediabevakning på torsdagen på Smedberga Backgård utanför Motala.

LO-ordföranden Karl-Petter Thorwaldsson och LRF:s ordförande Helena Jonsson inför racet.

LO-ordföranden Karl-Petter Thorwaldsson och LRF:s ordförande Helena Jonsson inför racet.

Foto: Anders Törnström

Motala2016-04-28 20:00

Videon är inte längre tillgänglig

Det nya miljöbränslet, som fått namnet Verdis polaris vintra, består av den redan befintliga typen av biobränsle RME och av den helt nya bränslekomponenten oktanol. RME är en biodiesel, gjort på färskpressad rapsolja och effekterna blev överraskande goda när man i ett forskningsprojekt hos Chalmers Tekniska Högskola i Göteborg lät blanda tunga alkoholer med den fossilfria biodieseln.

– Blandningen mellan de båda komponenterna resulterade i en breddad råvarubas vilket skänkte oss ny och helt unik bränsleprodukt, förklarar Karin Varverud på Smedberga Backgård och delägare i företaget Energifabriken.

– Verdis polaris vintra är ett stort lyft ur emissionssynpunkt och bränslet hyser dessutom riktiga goda vinteregenskaper. Det är mycket mera klimattåligt.

Bränslet tillverkas av specialkemikalieföretaget Perstorp Bioproducts i Stenugnsund och tillsammans med Energifabriken driver de ett projekt för att utvärdera oktanolet som bränslekomponent. Karin Varverud och hennes man David Varverud levererar råvaror för tillverkningen.

– Det är väldigt spännande att se hur vårt jord- och skogsbruk kan bidra med olika komponenter till det som bland annat ska driva våra fordon, säger Karin.

– Vi ser att det finns en väldigt stor potential i vårt skogsbruk för att kunna driva utvecklingen vidare och närma oss ett helt fossilfritt samhälle. Det är ett framtida mål.Nu genomförs ett fullskaletest hos utvalda transportföretag för utvärdering.

När Verdis polaris vintra presenterades var inte bara media inbjudna, på plats fanns även Östergötlands landsshövdning Elisabeth Nilsson, LO-ordföranden Karl-Petter Thorwaldsson samt representanter från Lantbrukarnas Riksförbund (LRF). Och en presentation av ett drivmedel utan att låta testa det var det förstås aldrig frågan om. Man hade tankat upp två traktorer på gården, den ena med det nya "framtidsbränslet" och den andra med den syntetiska dieseln HVO.

Traktorracet var 62 meter långt och banan snitslad med konor, tajt placerade efter traktornas bredd. LO-ordföranden Thorwaldsson bildade team tillsammans med LRF:s Helena Jonsson medan LRF Östergötlands ordförande Peter Borring och Elisabeth Nilsson utmanade i det andra ekipaget.

– Det handlar inte i första hand om att komma snabbast i mål, det är noggranheten som räknas. Akta er för konorna - tänk er att ni plöjer, upplyste Karin Varverud och syftade på noggranheten med det egna jordbruket.

Team Thorwaldsson/Jonsson klarade uppgiften bäst.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!