Nytt center inrättas i Motala: "Ska kunna få rätt svar"

Av och till i flera år har diskussioner förts om ett servicecenter där medborgare och företag kan få svar på sina frågor. Nu ska det blir verklighet.

Motala2021-11-08 06:00

Tanken med ett servicecenter är snabbt ge svar på enkla och ofta förekommande frågor som ställs till kommunen. Genom att samla ihop svaren på de vanligaste frågorna till en kunskapsbank ska medarbetarna på servicecentret kunna ge besked direkt utan att den som ringt eller mejlat ska behöva skickas runt hos olika tjänstemän ute på förvaltningarna.

Idén har funnits i ett antal år i kommunen. Den utreddes också, men blev aldrig verklighet eftersom den då ansågs för dyr. Nu har kommunen gjort ett omtag och nu anses servicecentret kunna bli en besparing för kommunen.

– Initialt blir det en kostnad för uppstarten, men sedan kommer det att effektivisera arbetet för kommunen. Vi kommer också kunna ge bättre service och öka tillgängligheten, säger kommunalråd Mark Henriksson (M).

Kostnadsmässigt handlar det om 2,1 miljoner kronor som kommunstyrelsen skjuter till fram till år 2023 då centret ska vara igång. Tjänstemännen har då också fått i uppdrag att se hur centret ska kunna spara kommunen fyra miljoner, varav en ska återinvesteras i verksamheten.

– Men framför allt handlar detta om att medborgarna ska kunna få rätt svar och få det snabbt. Man ska inte behöva skickas runt. Det ska vara en väg in, säger Lena Westerlund (S).

Kommunen beräknar att omkring 40 procent av frågorna till tjänstemännen i dag är av typen enklare frågor som servicecentret kan hantera.

– Då frigörs resurser till annat, säger Mark Henriksson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!