I oktober förra året förändrade larmföretaget Tunstall en del teknik vilket ledde till att deras trygghetslarm under ett antal dagar påverkades på så sätt att larm kunde bli många timmar försenade. Motala kommun som var en av de drabbade kommunerna fick ta in extra personal för att hantera situationen. Efter problemen har kommunen också tilldelat företaget en varning.
I helgen uppstod nya problem med larmen.
– Det var bekymmer från och till under lördagen. Vi har en rutin vad gäller driftstörningar. Därför ringde vi alla brukare och informerade om läget och vi genomförde extra tillsyner där man bedömde att det fanns behov, säger Theres Sandstedt Johanson, biträdande socialdirektör.
I ett e-postsvar förklarar Tunstall att problemen den här gången berodde på att deras teleoperatör hade stora störningar. Enligt dem var dock deras simkort prioriterade när teleoperatören väl funnit orsaken till problemet. "Vid 21:45-tiden på lördagen var svarstider och vidareförmedlingstider åter i normal drift", skriver man.
Hur ser ni på att det var problem med larmen igen med tanke på det som var i höstas och att ni utdelat en varning?
– Jag anser att det här är två olika frågor. Det var helt skilda orsaker till att det blev störningar, säger Theres Sandstedt Johanson.
Tunstall svarar så här på frågan: "Vi förstår att detta har påverkat kommunen och våra äldre, och det är beklagligt. Tjänsten fungerar med bra svarstider och vi hoppas på ett vidare samarbete tillsammans med Motala."