Allt började i Danmark 1991 med ett postorderföretag som sålde delar till mopeder. Ganska snart öppnades den första butiken och därefter har kedjan växt ordentligt. Idag är de en detaljhandelskedja inom bil, hem och fritid där bildelar är grundstenen i verksamheten. Med nära 90 butiker i Danmark och cirka 45 i Norge har de sedan 2022 öppnat butik efter butik i Sverige också.
– Vi har igång 19 nu och Motala blir nummer 21, vi öppnar i Landskrona emellan, säger Stefan Roysson, administrationschef Thansen Sverige.
– Vi planerar för att expandera med en butik i månaden, eller lite mer. Under första halvåret i år öppnar vi sju nya butiker i Sverige.
I mycket kan de liknas med andra kedjor i samma bransch men enligt Roysson vill de mer.
– Vi har valt en kombination med ett brett utbud. Är priset det viktigaste så har vi priser som kan konkurrera med vem som helst. Men för den som vill ha lite mer så erbjuder vi märkesvaror också.
Varje butik har ett lager men postorderdelen finns på sätt och vis fortsatt kvar genom click och collect. Det innebär att kunden kan beställa varor från det stora centrallagret i Danmark och få dem levererade till den lokal butiken. Att ha både näthandel och lokala butiker är en målmedveten strategi för ett ge kunderna bra service uppger man från kedjan.
Varför Motala?
– Först och främst är hela Mellansverige en intressant region. Motala är en del att bredda i den regionen. Sen är Bråstorp en attraktiv handelsplats, en sådan som vi söker med attraktiva och goda butiksgrannar som kan dra kunder till varandra, säger han och tillägger att konceptet tagits väl emot och butikerna har haft en god tillväxt.
Fastigheten ägs av Nyfosa AB.
– Vi skannar ju marknaden och kände att detta skulle passa Motala. Vi kände till dem genom att jag har kollegor som har dem som hyresgäster på andra orter, säger Tony Sundström, fastighetsförvaltare om hur de fann Thansen som ny hyresgäst.
– Vi har haft mycket förfrågningar men detta kändes rätt. Thansen är nytt i Motala. Jag tror att det blir ett bra komplement till andra butiker, någon som kan hjälpa tillväxten i Motala på ett positivt sätt.
Den 28 mars planeras öppning och innan dess rekryteras ny personal.
– Vi räknar med fem till sex anställda i varje butik, säger Roysson.
Är det lätt att hitta folk?
– Både ja och nej, men det finns många med god kompetens inom detaljhandel. Vi har fått tag på bra personal i de butiker som vi öppnat och det kommer vi få i Motala också.