Johnny Thorén hänvisar till det uppdrag förvaltningen fick redan 2013 efter att bildningsnämnden tagit emot utredningen om "En skola för alla".
– Alla elever ska i möjligaste mån få det stöd och den hjälp de behöver i sin hemskola. Så har vi tolkat det, säger han.
Sedan 2013 har förvaltningen sett över resursbehov och kompetens hos lärarna.
– Utifrån det drog vi igång en gigantisk utbildningsinsats för all personal och den börjar ju landa nu.
Resurser ska fördelas på kommunens skolor.
– I grunden handlar det om att få ut så mycket resurser som det bara går till den enskilda skolan och den enskilda rektorn så att den personen kan ha tillräckligt med personal, helst specialpedagoger, och organisera verksamheten så att man möter sina elevers behov.
På senaste sammanträdet i bildningsnämnden fattades beslut om resursfördelningen för respektive skola.
Samtidigt har man från bildningsförvaltningens sida tittat på kommunens SU-verksamhet för att se vilka elever som skulle kunna flyttas tillbaka till sin hemskola. Elevhälsan fick i uppdrag att göra en individuell kartläggning och en handlingsplan för varje elev.
Därefter kunde man börja titta på om elevens hemskola har möjlighet att ge det stöd som krävs.
– Det är ingen quick fix. Det är inga satta datum för att stänga alla enheter. De som till exempel bara har ett år kvar får gå kvar. Skulle det visa sig att vi inte kan ta emot eleven på hemskolan så får eleven gå kvar.
De elever som hunnit få en individuell handlingsplan försöker man att hänvisa till respektive hemskola till höstterminen.
Han säger att han är medveten om att det är en jobbig omställning och tufft för personal som jobbar i vad de upplever som en fungerande verksamhet.
– Vårt fokus är eleven och vad som är bäst för eleven, sen försöker vi se till att den kompetens som personalen skaffat sig ska komma till användning.
En målsättning är att de resurser som nu finns kring eleverna ska kunna flytta med till elevens hemskola istället för att eleven, som innan, flyttats till SU-grupp.
– Vi ska inte göra en lätt lösning och flytta på eleven. Det här blir jobbigare för alla men det är värt priset. Skolan ska klara eleven, säger han.
En lösning som man hoppas på är att få in fler rektorer med specialpedagog kompetens och hjälpa lärare i kommunen att vidareutbilda sig till specialpedagoger.