Nu satsar bolaget på destinationsutveckling

Underhåll av Göta kanal har varit i fokus länge. Nu ska Kanalbolaget ta ett nytt steg i sin destinationsutveckling. Under våren lanseras en ny bokningssajt.

Anläggningschef Stefan Ljungblad berättar om det pågående arbetet vid Borenshults slussar.

Anläggningschef Stefan Ljungblad berättar om det pågående arbetet vid Borenshults slussar.

Foto: Rita Furbring

Motala2023-01-10 18:30

På den nya destinationssidan, gotakanal.se, får kunderna möjlighet att boka allt från logi till upplevelser, berättar marknads- och kommunikationschef Magnus Hollwin.

Han poängterar att man inte blir någon konkurrent till andra som jobbar med paketlösningar utmed Göta kanal. De kommer att kunna vara synliga via den nya sajten.

– Vi är ett statligt bolag och ska inte tjäna pengar på det här. Vi gör det för att skapa kundupplevelser och för att digitalisera turistnäringen.

Tidigare har man endast kunnat köpa fritidsbåtsbiljetter via nätet.

Vad kan satsningen innebära på sikt?

– Det blir lättare och attraktivare att komma och gästa - och stanna längre på Göta kanal. För oss är det också ett sätt att kommunicera med tre miljoner gäster.

undefined
Landshövding Carl Fredrik Graaf längst till höger flankeras av representanter från Göta kanalbolag, Motala kommun och Tillväxt Motala.

Under hösten har Kanalbolaget nyanställt två personer som ska jobba med destinationsutvecklingen.

Att man inte tidigare samordnat bokningar på det här sättet handlar dels om att det saknats rätt tekniska förutsättningar, enligt Hollwin. En annan viktig aspekt är att det varit fullt fokus på renoveringsarbeten.

– Vi har haft fullt sjå med att hålla ihop kanalen så att ingen skadar sig, säger vd Roger Altsäter.

Under tisdagen hade landshövding Carl Fredrik Graaf samt representanter från Motala kommun och Tillväxt Motala bjudits in för att ta del av vinterns arbeten, bland annat i Borenshult som vi tidigare skrivit om, och framtida visioner.

Planerna för nya husbilsplatser vid Mallboden var också något som nämndes innan avfärd mot fler orter längs kanalen.

undefined
"Den här platsen ger förutsättningar att både njuta av utsikten och verksamheten vid en sluss", sade landshövdningen vid sitt besök i Motala på tisdagen.

Landshövding Carl Fredrik Graaf upplever en utvecklingslinje under de senaste fyra åren, där man successivt lämnar renoveringsbiten för att övergå till destinationssatsningar.

– Jag ser att bolaget letar möjligheter på varje plats, som här i Borenshult där det finns potential att göra någonting för besöksnäringen. Den här platsen ger förutsättningar att både njuta av utsikten och verksamheten vid en sluss. Att titta på slussning i sig är en attraktion tycker jag.

Landshövdingen är också positiv till lanseringen av en ny bokningssajt.

– Med de digitala hjälpmedel som finns nu är kunderna vana vid att via sin telefon boka och ta del av olika erbjudanden. Det här ser jag med stor tillförsikt fram emot. Jag är glad över att Kanalbolaget anstränger sig för att utvecklas som destination, inte bara vårda själva kanalen som är deras grunduppdrag.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!