Inne i Lokverkstan är det rätt mycket som ska göras innan lokalerna kan tas i bruk. För tillfället är den inte lämplig för event eller större samlingar. Daniel Ericsson, projektchef på Serneke har utrett hela byggnaden och har haft flera olika konstruktörer på plats.
– Idag vågar vi inte utsätta byggnaden för mer laster som kommer när man släpper in folk, högtalarvibrationer och annat. Därför behöver jag göra de här åtgärderna, säger han.
Serneke behöver bland annat täta yttertaket samt se över och förstärka betongkonstruktionen genomgående i hela byggnaden. För att behålla den smäckra konstruktionen undersöks nu möjligheten till kolfiberförstärkning.
Taket läcker. Bland det första man nu ska göra är att lägga på ny takpapp.
– Jag tror att man la ett nytt tak 1994 om jag förstått saken rätt. Man behöver lägga på ett nytt tätskikt på hela taket.
Även lanterninerna, alltså de fönster som sitter på taket, läcker och ska renoveras.
Inne i Lokverkstan väntar sedan ett ännu större jobb. Betongen i taket behöver bytas ut – den skyddar inte längre armeringen tillräckligt och "spjälkar".
– Det faller ner små bitar helt enkelt.
Armeringen under har även fått lite yt-rost, men enligt Daniel är den annars i bra skick. Just nu utreds vilken metod som ska användas under restaureringen.
Den gamla loungedelen som legat i huskroppen till vänster (om man står med huvudentrén i ryggen) ska göras om.
– Planlösning som var felaktig, så den har jag rivit ut nu under veckan. Det var fullt med innerväggar, det var ganska dåligt gjort, säger Daniel.
Serneke kommer nu att bygga upp en ny del med, enligt dem, en bättre planlösning för kommande artister.
– Det kommer att bli ett antal loger, ett rum att umgås i, i mitten kommer vi ha green room för artister. Det blir pentry, toaletter och sånt.
Tanken är också att sätta in två nya dörrar mellan loungedelen och konsertutrymmet. Den ena dörren ska placeras snett bakom bardisken i Lokverkstan, och ska kunna användas som cateringång. Den andra dörren är tänkt att placeras längst bort så att man kommer fram till scenen.
– Man kan säga att det blir en liten backstage så att artister skyddat kommer fram till scenen, lite avskilt från publiken, säger Daniel.
Får man göra sådana ändringar?
– Det är ett gammalt hus, det är q-märkt. Alla åtgärder som vi gör förankras med kommunen och länsstyrelsen så att vi vet vad vi får göra. I det stora hela gör jag ingen åverkan som påverkar byggnadens yttre. Endast renoverande underhåll för att hålla ihop byggnaden.
Det finns mer som behöver göras. I källaren under Lokverkstan är vissa pelare och balkar anfrätta, bland annat på grund av luftfuktigheten.
– Det är jordstampat golv. Så det har tagit en hel del stryk, det behöver renoveras. Den renoveringen kommer jag inte att göra innan konserten – det finns inte tid för det. Då går jag in och stämpar upp med järnrör, det blir som nya pelare.
Lösningen, som är tillfällig, används redan idag men det ska upp fler järnrör för att säkra upp.
Lokverkstan uppfördes mellan 1916-1918. Att ta sig an renoveringen av en så pass gammal byggnad är inte helt lätt. Daniel berättar att han sökt högt och lågt efter konstruktionsritningar, som skulle kunna underlätta hans jobb.
– Jag har letat i riksarkiv och överallt, säger han och fortsätter:
– I arkivet i Vadstena har de 358,3 hyllmeter från Gamla Motala verkstad. Jag har ägnat x antal timmar på kvällarna och suttit och gått igenom material, och hitta en hel del handlingar som handlade om byggnaderna. Mycket är av vad de har producerat här.
Några dokument han fann handlade dock om fastigheter.
– Då ringde jag till arkivet, de var jättebehjälpliga och plockade fram ur arkivet. Jag kom dit en dag och gick igenom mycket gamla ritningar. Tyvärr var det ingen som var för den här byggnaden, de jag hittade var ungefär från 1860-talet-1890 och plåtverkstan där borta.
Daniel berättar att han har erfarenhet av att jobba med gamla byggnader, vilket kommer väl till pass nu. Att renovera Lokverkstan är ett svårt projekt, men han ser det som en spännande utmaning.
– Det är såna här projekt man vill jobba med, säger han.
I sommar ska Lokverkstan kunna användas igen, efter att ha stått öde i flera år. Den 29 juni kommer The Ark att inleda sin reunionturné här.