Nu krävs söndagsjobb för att hålla tidschemat

För att hinna genomföra en gjutning i veckan på Motalabron krävs nu att NCC:s personal arbetar även på söndagar.

Det är formvagnarna som gömmer sig under de två vita tälten som syns på bron. Den bakre formvagnen som väger 130 skjuts framåt på en skena.

Det är formvagnarna som gömmer sig under de två vita tälten som syns på bron. Den bakre formvagnen som väger 130 skjuts framåt på en skena.

Foto: Åke Karlsson

MOTALA2012-10-15 16:44

Det är fjärde veckan som NCC har personal på Motalabron sex dagar i veckan.

Medan finska företaget Ruukki står för stålarbetena på bron sköter totalentreprenören NCC gjutningen av betongkörbanan.

Körbanan gjuts på plats i två formvagnar som flyttas framåt för varje gjutning. Det är formvagnarna som döljs under de två stora tälten på bron. Den främre formvagnen gjuter mittenpartiet och den bakre de yttre delarna som vilar på de utskjutande sidostöden.

Framflyttningen av den bakre formvagnen sker numer på söndagar.

Att lossa vagnen tar ungefär en och en halv timme. Själv förflyttningen, knappt 24 meter, uppemot två timmar.

- För att vi nu ska kunna gjuta 23,7 meter varje torsdag måste ett arbetslag flytta formvagnen under söndagen, förklarar arbetsledaren Johan Gustafschöld.

Torsdagens gjutning är etapp åtta av 24. Går allt som det ska denna vecka är 1/3 av betongkörbanan färdiggjuten på fredag.

Läs mer och se fler bilder i tisdagens Corren.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!