Nu klarar skuldrådgivningen sina mål

Den kommunala budget- och skuldrådgivningen klarar nu målet på max en månads väntetid. Det framgår när man nu sammanfattar det gångna året.

Skuldrådgivningen i Motala får gott betyg.

Skuldrådgivningen i Motala får gott betyg.

Foto: Jessica Gow / SCANPIX

Motala2019-01-07 08:00

Sedan november 2016 är kommunerna skyldiga att lämna budget- och skuldrådgivning till skuldsatta personer. Enligt Konsumentverket ska väntetiden för den som söker hjälp vara max en månad, något som man nu klarar i Motala, till skillnad från utgången av 2017, då väntetiden var två månader.

Verksamheten omfattar 1,5 tjänst. Under 2018 hade man sammanlagt 829 kontakter, inräknat både telefonsamtal, mejl och möten ansikte mot ansikte. Det är cirka 200 färre än året innan, vilket bland annat hänger ihop med att man inte varit ute och föreläst och marknadsfört verksamheten på samma sätt som tidigare.

Under året har 57 ärenden påbörjats och vid årsskiftet fanns 65 pågående ärenden. 31 ärenden kunde avslutas under 2018.

36 personer har rekommenderats eller själva velat ansöka om skuldsanering enligt lag hos Kronofogden, vilket kan jämföras med 50 året innan.

De flesta sökande fanns i ålderskategorin 65 år och äldre det är även några fler män än kvinnor som sökt stöd hos budget- och skuldrådgivningen.

De vanligaste skulderna är konsumtionsskulder (postorder, böcker, tidningar, hälsokost) och skulder efter näringsverksamhet, men även snabblån/sms lån och sjukvårdskulder kommer högt upp på listan.

De flesta är nöjda med den hjälp de får. i varje fall om man får tro den enkät som 94 personer har svarat på, med syfte att mäta kvaliteten på verksamheten. 98 procent har varit mycket nöjda eller nöjda med rådgivningen samt bemötandet och stödet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!