– Jag skulle vilja säga att Motala har lite otur. De gör mycket bra men får inte genomslag i enkäten, säger Johan Gustafsson, regionchef för Svenskt näringsliv, om att Motala tappar i år igen i näringslivsrankingen.
För två år rankades Motala på plats 174 av 290 kommuner. I år är platsen 225. Endast 36,6 procent av de tillfrågade uppger att företagsklimatet i kommunen är bra.
– Vi går back och det är under all kritik och där ska vi inte vara. Spontant kan jag säga att vi behöver helt enkelt bli bättre, säger Mark Henriksson (M), kommunstyrelsens ordförande.
– Jag tror att en nyckel i den här frågan är att vi behöver bli ännu bättre på kommunikation. Dels genom Tillväxt Motala. Men jag tror också att kommunen och politiken behöver återerövra den här platsen också, att ha en tydlig kommunikation med företagen, säger han och tror att det nystartade näringslivsrådet tillsammans med ett politiskt näringslivsutskott ska ge större fokus på företagande.
På vissa områden visar Motala en god utveckling. Företagarna ger höga betyg när det gäller infrastruktur men också både politikers och tjänstepersoners attityd mot företagande.
– Det är frågor vi jobbat med sedan länge och det är jätteglädjande. Sen är det svar som gått åt andra hållet, bland annat tillgång till kompetens. Det är en av orsakerna till att vi redan förra året började med en kompetenskartläggning och har Motala jobb- och kompetensmässa i oktober samt pratar om hur viktigt satsningen på Campus Motala är. Överlag är vi på tårna, säger Magnus Lindberg, vd Tillväxt Motala.
Nedåt går däremot upplevelsen av kommunens service och bemötande, påverkan av brottslighet samt konkurrens från kommunen.
– Det finns många delar som är positiva och många som man inte riktig förstår heller, säger Henriksson och pekar på betyget på kommunen upphandling.
– Där Motala har jättelåga betyg, Vadstena har jättehöga och Mjölby ligger mitt emellan. Men vi har samma upphandlingsenhet, det är spännande på riktigt.
Totalt 112 av 200 utvalda företag i kommunen har svarat på enkäten. Gustafsson, Lindberg och Henriksson påtalar alla att det är en attitydundersökning och att man måste se på den som det också.
– Jag tänker att det allmänna politiska läget påverkar. I Motala har vi en ganska livfull demokrati, om man säger så, och det har varit projekt som det varit stor tveksamhet kring och man har ändrat sig fram och tillbaka. Företagare är medborgare och sånt spelar säker också in, säger Henriksson.
Gustafsson nämner också att en del som kan påverka resultatet inte är "kommunens fel".
– Ofta handlar det om tillståndsprocesser, något som alla kommuner har problem med och som alla vet om men ingen gör något åt. Och det ligger inte på kommunerna utan på regeringsnivå, säger han och tar processen runt Lalandia som exempel.
– Men Motala ska inte låta sig nedslås. Motala har de förutsättningar som krävs för att klättra, säger han.
Och även Lindberg vill se positivt på undersökningen, även om alla betyg inte pekar uppåt.
– Störst vinsten med den enkäten är att det är ett bra verktyg för att bli bättre, säger han.
Näringslivsklimatet är en del i den politikerdebatt som Tillväxt Motala, Företagarna och MVT arrangerar på Folkets hus den 29 september.
– Det är självklart viktiga frågor för politikerna att svara på, säger MVT:s moderator Lina Handberg.