Motormuseet fyller 30 och fortsätter förändras

De startade i liten skala 1995 och är nu ett av Motalas välbekanta besöksmål. I år firar Motala Motormuseum 30 år.

Museichefen Johan Rahm (till vänster) och grundaren Jan-Ove Boll (till höger) kan se tillbaka på 30 år av Motala Motormuseum. Rahm menar att hemligheten bakom museets framgångar är alla förändringar de gör. "Det händer hela tiden saker", säger han.

Museichefen Johan Rahm (till vänster) och grundaren Jan-Ove Boll (till höger) kan se tillbaka på 30 år av Motala Motormuseum. Rahm menar att hemligheten bakom museets framgångar är alla förändringar de gör. "Det händer hela tiden saker", säger han.

Foto: Thomas Augustsson

Motala2025-02-22 18:00

– Det är ju fantastiskt! Kanon egentligen om man tänker på att vi har levt så länge för det är tufft att driva ett museum. Stora ytor, hyror, värme, el, säger museichef Johan Rahm.

Rahm är övertygad om vad som är hemligheten bakom museets framgångar:

– Alla förändringar vi gör. Det händer hela tiden saker.

undefined
En Jaguar E-type finns i samlingen. Motormuseet försöker skapa liv i utställningen genom att skapa miljöer som visar mer än bara bilen.

Han framhåller också att de använder sig av rörelse och ljud i museet. Det ska inte vara tyst. Att museet också ligger i hamnen lockar i sig turister påpekar Rahm. 

Man tänker kanske att museet framförallt skulle vara en sommarattraktion men han berättar att omsättningen vintertid har ökat lite mot vad det var i början även om det inte alls är som på sommaren.

Under hösten och våren kommer det mycket bussar.

– Där är det ofta lite äldre människor som kommer. Och vintern då är det ju lite blandat. Sommaren, då är det ju totalt blandat. Det är nästan mer barnfamiljer än det är äldre människor, säger han. 

undefined
I bilen längst in i bilden åkte kungen när Motalabron invigdes.

Man vill locka folk året om.

– Så vi har vinterutställningar. Och framförallt plockar hit kanske nån grej som är lite extra udda. Många gånger behöver det inte vara någon jätteutställning, det kan vara en grej bara som folk vill se.

Grunden till Motala Motormuseum är Jan-Ove Bolls bilintresse. Tack vare sin affärsverksamhet med radio -och tv-affärer fick han ekonomi till att köpa en mängd bilar. Han hyrde in bilarna på olika ställen.

– Och då tänkte jag till att sluta av med att det vore kul att för min egen skull ställa upp dem. Så började det. 

Sen kom tanken om att andra också kunde få titta på bilarna. Den typ av föremål som såldes i Bolls affärer kom också med i museet. 

undefined
"Mobilväggen" med mobiltelefoner av olika årsmodeller är ett populärt inslag på museet.

Ett populärt inslag i museet är "mobilväggen" där massor av mobiltelefoner av olika årsmodeller finns uppsatta. Jan-Ove Boll berättar att besökare konstaterat "en sån har jag haft".

– Alla känner igen sig. Det är ju det som är grejen egentligen, menar Johan Rahm.

Det finns överhuvudtaget mycket olika föremål i museet.

– Mångfalden är det som gör att vi har mycket besökare, det är helt klart, fastslår Rahm.

undefined
Motala Motalamuseums grundare Jan-Ove Boll bläddrar i museets gästbok. Ovanför gästboken ses den världskarta där gäster kan markera varifrån i världen de kommer.
undefined
När museet för många år sedan köpte en bil som tillhört revyförfattaren och kåsören Kar de Mumma väckte det mycket uppmärksamhet i media.

Han lyfter fram reaktioner de får från besökarna, inte minst i gästboken.

– Så mycket positivt som man får på det här bygget egentligen, det är ju helt otroligt. 

Det händer dock att folk vänder utanför huset eftersom de inte tror att lokalerna är så stora som de är.

– För du ser inte djupet på lokalerna. 

undefined
Det är mycket som blänker och glänser på museet.

De flesta besökare kommer mer långväga ifrån än Motalaområdet. 35 % av besökarna mellan första juni och sista augusti är utländska turister uppskattar Johan Rahm. Nämnas kan att tyska och spanska tv-kanaler har gjort reportage om museet. 

Hur 30-årsjubileet ska firas är ännu inte klart. Det blir något i slutet av maj och något i början av augusti. De kommer även hitta på något däremellan.

undefined
En del oväntade inslag dyker upp bland museiföremålen.

Mer vill museet inte säga nu, man väntar på tillstånd och på att få ja från personer som man har bjudit in.

En sak som Johan Rahm plockar fram bland allt som har hänt genom åren är när museet höll i en cruising i Motala och Rahm själv körde amfibiebilen. Han körde som första bil i cruisingkaravanen och mitt i cruisingen gasade han på rakt ut i vattnet.

– Och det var det ingen som var med på så det blev ju tvärstopp i den där karavanen. Varenda dörr slogs upp och sen ut med mobiltelefoner och fotade, säger Johan Rahm skrattande. 

Ett jubileum är också en chans att blicka in i framtiden. Rahm framhåller igen vikten av förändringar. Några utbyggnader blir det dock inte. Han konstaterar att de dels inte äger marken och att det dels inte går att komma mycket närmare sjön.

undefined
En Lamborghini Countach från 1989 är en av de dyraste bilarna i Motormuseets samling.
undefined
Ferrari Testarossa med sina gälar på sidorna har varit en drömbil för många.
undefined
Dockor klädda på olika sätt förekommer ofta i miljöerna på museet.
undefined
Till och med en brandbil finns på museet.
undefined
Motala Motalamuseum har sitt ursprung i grundaren Jan-Ove Bolls bilintresse. Eftersom han ägde tv- och radioaffärer kom också den typen av föremål med i museet.
undefined
Motala Motormuseum kommer i år att rikta strålkastarljusen på sitt jubileum. Hur är inte klart än. Museet väntar på tillstånd och på ja-svar från personer man har bjudit in.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!