Toras karriär började som produktionsassistent på serien "Ack Värmland", filmen "Ted – För kärlekens skull" följde och just nu är hon mitt uppe i arbetet med serien om Ronja Rövardotter som väntas komma ut i höst.
– Jag kanske inte specifikt var intresserad av kläder, utan allt som rör film när jag började. Men det var ett bra sätt att komma in och lära sig hur det var på inspelningsplatsen. Efter ett tag hittade jag AD-avdelningen och kände verkligen att jag passade in och trivdes bra, säger Tora samtidigt som hon lyfter upp hunden Lisa i knät.
AD står för assistant director och Tora har arbetat som second assistant director, andra regiassistent, på de senaste produktionerna hon varit med i.
– Vi har hand om planeringen av inspelningen så att alla avdelningar ska veta vad de ska göra. På det sättet är vi assistenter till själva filmen och i sin tur till regissören.
Hon fortsätter:
– Man skulle kunna säga att min roll är mer back-office och är kontaktperson till alla skådespelare. Som spindeln i nätet när det kommer till informationsflöde.
Hennes arbete gör att hon kommer nära alla i produktionen, både avdelningarna men också skådespelarna.
– Jag trivs väldigt bra med det, jag tycker om att arbeta med människor och relationer och har verkligen fått göra det här. Jag har inte velat göra något annat på flera år.
Är det svårt att få jobb inom film?
– Nej det skulle jag inte säga, i alla fall inte som filmarbetare. Det har faktiskt varit brist på det i Sverige den senaste tiden. Men det är mer än ett jobb, det är en livsstil. Det är ett tufft jobb, men så roligt.
Under inspelningen av Ruben Östlunds film "Triangle of Sadness" slog coronapandemin till. Inspelningen inleddes i Göteborg och Trollhättan, och avslutades på en enskild ö i Grekland.
– Vi fortsatte filma, men det var mycket så att vi startade och slutade filma hela tiden. Det kom även olika system för vilka som kunde träffas och mycket skyddsutrustning.
Då det kom skådespelare från flera olika länder var Tora ansvarig och närmsta person till dem tillsammans med två kollegor.
– Jag och producenten höll på i flera månader för att få in våra skådespelare i Sverige eftersom det var inreseförbud. Det var så mycket papper och grejer som skulle fixas. Det var också väldigt nära att det inte gick, att de blev stoppade på flygplatsen. Det var mycket paniksamtal för att försöka få igenom dem i kontrollerna.
Hon berättar att Ruben Östlund och producenten Erik Hemmendorff är duktiga på att få alla att känna sig sedda.
– De är väldigt inkluderande som att vi gör den här filmen tillsammans. Även om man vet att det är deras film så känner man sig delaktig på ett sätt som jag kanske inte alltid gjort tidigare.
Hur känns det att nu vara en del av en Oscarsnominerad film?
– Det är väldigt kul att få ha varit en del av det här från en tidig start. Jag unnar verkligen alla som har jobbat med filmen uppmärksamheten den får, för det är de värda.
Tora tillägger att glädjen är färgad av sorg. Under inspelningen blev hon nära vän med skådespelerskan Charlbi Dean, som några månader efter allt var klart dog av sepsis, orsakad av bakterier.
– Men det är fint att ha henne förevigad i den här filmen. Jag försöker tänka på det hon hade velat, och att filmen nu är nominerad är en slags hyllning till henne.
Oscarsgalan sänds måndag 13 mars.