I ungefär ett år har kommunala bolaget AB Wettern fört diskussioner med Motala Express Fastighet AB, MEFAB. Kommunen har varit mycket intresserade av att köpa transportföretagets mark i syfte att göra det till en del av Kanalstaden, det nya bostadsområdet som planeras där isanläggningarna ligger i dag. När dessa flyttas ut till Varamon har planen varit att möjliggöra för flerfamiljshus i ett centralt läge. Och nu kan alltså området bli ännu större.
– Det är högintressant mark och vi har ambitionen att vidareutveckla det här området. Vi har inga jättekonkreta planer än men tanken är bostäder. Det är ju ett väldigt bra läge med nära till pendel, centrum och Gamla Motala Verkstad, säger Erik Backman (M), styrelseordförande för AB Wettern.
Det är inte för nära järnvägen för att fungera som bostäder?
– Det är inget problem, det är en utmaning. I dag har man teknik för att bygga nära järnvägen med bullerdämpande åtgärder, men visst, det är en fråga som måste hanteras. Samtidigt blir det en fördel med pendlingsläget, säger han.
Kommunstyrelsen tog under tisdagen ett ärende om en avgränsning av Kanalstaden för att kunna påbörja detaljplanearbetet. Det är första steget för att kunna förverkliga den vision som uttryckts i kommunens avsiktsförklaring med Serneke.
– Det här är väldigt positivt för hela kommunens stadsutvecklingsprojekt, säger Jimmy Szigeti, biträdande kommundirektör.
– Det här köpet är en viktig pusselbit i det. Annars hade vi inte kunnat få till en helhet. Vi kan inte ha industritrafik som passerar genom området. För att kommunen då skulle kunna ha kontroll under planstadiet behövde vi få marken i vår ägo, säger Erik Backman.
Ni har tänkt att sälja marken för bostäder, varför måste då kommunen vara mellanhand. Hade inte bostadsexploatörerna kunnat köpa marken?
– Vi behövde få rådighet för att kunna styra detaljplaneprocessen och framför allt detaljplaneprogrammet. Vi ville inte att någon annan skulle ha den styrningen, säger han och fortsätter:
– Det handlar också om vilket saneringsbehov som finns och att kunna avgöra till vilket ändamål som saneringen ska genomföras.
Priset för marken är inte helt enkelt att redogöra för. Kommunen köper till dotterbolag till MEFAB och där ingår en del skulder till moderbolaget, men det innebär också en del skattefrågor som i slutänden innebär att det blir en viss rabatt.
– Vi har räknat på ett pris på omkring 25 miljoner kronor. Sedan blir det något mindre, men vi vet inte på öret i dag, säger Erik Backman.
Tycker ni att det är ett bra pris?
– Absolut. Vi har gjort en extern värdering som skötts av sakkunniga. Samtidigt fanns det andra parter inblandade. Så det är ett marknadsmässigt pris, säger han.
Det fanns andra intressenter, är det rätt att kommunen deltar i en budgivning och konkurrerar med andra aktörer?
– När vi ser det här ur ett helikopterperspektiv så är det här rätt. Och vi ska inte konkurrera med andra och ha marken själva för att vara hyresvärd, säger han.
Han jämför med andra kommuner som exproprierar mark (tar över med tvång) och då menar han att det här är en betydligt bättre lösning.
– Motalaborna kommer att få utväxling av det här. Och om området kan förädlas för bostäder så kommer det att höja värdet, säger Erik Backman.
Den överenskommelse som nu gjorts innebär att kommunen får tillträde till fastigheten den 1 juni nästa år. Till dess att en detaljplan finns färdig kommer man att ha kvar MEFAB som hyresgäst. Fram till tillträdet ska det också genomföras en undersökning av eventuella föroreningar.
– Vi har inga indikationer om att det finns föroreningar, men risken finns alltid, säger Erik Backman.
Avtalet mellan parterna innebär att man delar på kostnaden för markundersökningen. Man kommer också att dela på saneringen upp till tio miljoner. Blir det mer än så har båda parter möjlighet att dra sig ur affären.
– Men vi tyckte att det var klokt att säkra affären först och sedan göra undersökningarna, säger Erik Backman.
Är kommunen beredd att betala mer än fem miljoner för en sanering om det skulle krävas för att kunna använda den här marken?
– Vi får se hur ett eventuellt saneringsbehov ser ut. Det går ju att ta en diskussion med en exploatör också, säger han och avslutar:
– Men just nu känns det jättebra att vi har ett avtal. Det här har pågått ett tag, men vi är nöjda och vi tror att det här kan bli jättebra för Motalaborna.