Sedan år 2000 ägs anläggningen jämte flera andra kraftstationer längs Motala ström av Linköpings kommuns bolag Tekniska Verken.
– Något officiellt firande i Motala är inte planerat. Covidläget spelar in, men det är nu också rätt vanligt att våra stationer passerat 100 år, säger Ola Palmquist, chef för affärsområdet vattenkraft.
Men möjligen uppmärksammas jubiléet från annat håll. Nyligen berättade vi att Motala kommun vill att det firas ihop med 200-årsminnet av Göta kanal. Och gärna i kunglig närvaro.
I Motala ger vattenkraften från tre turbiner, med generatorer, en effekt som motsvarar eluppvärmning av cirka 2 000 villor. Vid bygget förbereddes för ytterligare två kraftkällor, men planen sattes aldrig i verket.
Vid tre turbiner kommer det också att stanna, spår Ola Palmquist:
– Ökat elbehov i framtiden och behovet att reglera vindkraftens up and downs skulle tala för en utbyggnad. Men emot talar en komplicerad process att ändra vattendomen. Det är också tveksamt om en utbyggnad blir lönsamt. Vi får ju inte tillgång till mer vatten att göra el av.
Däremot är det aktuellt att investera i förbättringar av nu 100 år gamla aggregat.
Stationsbygget planerades och genomfördes av Kungliga vattenfallsstyrelsen, ett organ inrättat 1906. Den fortsatta industrialiseringen i början av 1900-talet, elektrifieringen av järnvägen och lantbrukets behov av modern energi manade fram nya, storskaliga anläggningar inom vattenkraften. På så sätt kunde även lägre priser erbjudas.
Utvecklingen medförde att fallrätter (rätter att ta ut vattenkraft) köptes upp från enskilda och småföretag längs strömmarna.
Men för att kunna utnyttja allt forsande vatten behövde dessutom mittfåran, den så kallade kungsådran, ingå i projekten. En länge kontroversiell fråga eftersom ådran samtidigt garanterade vägar för fisken, flottning och sjöfart. 1918 beslutades dock att den fick överbyggas.
I Motala hade förutsättningarna för ett kraftverk länge bedömts som särskilt gynnsamma och 1919 inleddes bygget.
Som mest krävde det insatser av 450 man. Förutom betongarbetet och den förberedande schaktningen genomfördes en omfattande muddring för avloppskanalen nedströms mot Boren.
Nyårsafton 1921 togs stationen i drift medan den högtidliga invigningen skedde först 28 februari året därpå.