Motalakulturen vill in i företagarsfären

Många av Motalas kulturarbetare är också egenföretagare. Nu vill man trycka på, nätverka och synas som vilken bransch som helst inom näringslivet. Det har blivit dags att bli en del av Tillväxt Motala.

Sira Jokinen Lisse, en av initiativtagarna till ett branschråd för Motalas kulturföretagare.

Sira Jokinen Lisse, en av initiativtagarna till ett branschråd för Motalas kulturföretagare.

Foto: Henrik Gedda

MOTALA2017-09-26 20:30

Tanken är att föra kulturens talan via ett så kallat branschråd inom näringslivsorganisationen. Och på så sätt bli en tydlig samtalspartner i kulturfrågor visavi kommunen, regionen och övriga delar av näringslivet. Som branschråd skulle kulturen också kunna driva sina egna utbildningsprojekt.

Bland egenföretagarna i Motalas kulturliv dominerar bild- och formskaparna. En grupp som försöker tjäna på sin konst men som ofta får dryga ut med inkomster från något sidojobb.

Den ekonomiska problematiken är därför en anledning att organisera sig, menar en av initiativtagarna till ett kulturbranschråd, Sira Jokinen Lisse.

– Konstnären som hjälper ett museum med en utställning står visserligen i centrum. Men pengarna tjänar som regel alla runt omkring. Museet drar besökare vilket gynnar restauranger och hotell i närheten. Och så har vi bussföretagen som ordnar resor till utställningen. De här är förhållanden som ingen reflekterar över, säger Sira Jokinen Lisse.

Tillsammans med sju andra lokala kulturarbetare träffade hon under måndagen Tillväxt Motala för en första sondering. Ett annat argument för att få höras och synas är den publik som kulturen når – fler ska ta del av den typen evenemang än av hockeyligan och fotbollsallsvenskan tillsammans.

– Det märks också på att sponsorpengar börjar flyttas från idrotten till kulturen, säger fotografen Leif O Pehrson.

Kulturlivet framhålls ofta i marknadsföringen av en kommun. Inte så konstigt menar glaskonstnären Anette Alsjö som själv flyttat till Motala, just lockad av ett positivt kulturklimat.

– Kulturlivet på en ort skapas ju av de individer som finns där och då blir alltid uttrycket en unik identitet. Och den ska man ta vara på och lyfta fram, säger hon.

Det pratas också om den kunskapsbank som finns bland kulturföretagarna. Många har långa utbildningar och sedan erfarenheter av såväl den egna som andra kommuners sätt att jobba med kulturfrågor. Här ser man sig som ett nyttigt bollplank. Ett område som nämns är upphandlingar av offentlig konst. Inom den här yrkesgruppen finns även administrativt kunnande.

Tillväxt Motalas Margareta Hagman förde anteckningar och ska nu ta frågan om kulturen som ett branschråd vidare till styrelsen. Sedan tidigare finns nio branschråd inom organisationen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!