Danagårdlitho – nu både analogt och digitalt tryckeri

Danagårdlitho är ett företag som tydligt beskriver resan från analog till digital presentation. Men ännu blandas formerna. I Ödeshög trycks information på papper samtidigt som webblösningar tänks ut i Motala.

Fredrik Järkemyr, Danagårdlithos vice vd, och Emelie Överstam, webbdesignern som låg bakom den prisnominerade sajten för Motala Sjöstads besöksmål.

Fredrik Järkemyr, Danagårdlithos vice vd, och Emelie Överstam, webbdesignern som låg bakom den prisnominerade sajten för Motala Sjöstads besöksmål.

Foto: Henrik Gedda

Motala2021-11-22 18:00

– Vår utveckling är parallell med den inom tidningsvärlden. Vi går mot mer digitalt men fortfarande kommer våra intäkter i huvudsak från papperstrycket, säger Danagårdlithos vice vd och projektledare Fredrik Järkemyr.

Från början var det två företag: Danagård, ett traditionellt offsettryckeri i Ödeshög och Lithoteknik i Motala, som redan i mitten av 1990-talet började intressera sig för hur kunders kommunikationsbehov istället kunde lösas med digital teknik.

Fredrik Järkemyr fanns med redan då inom Lithoteknik och beskriver, något förenklat, utvecklingen så här:

– I många sammanhang ersatte vi telefon och fax med internet.

undefined
Fredrik Järkemyr, Danagårdlithos vice vd, och Emelie Överstam, webbdesignern som låg bakom den prisnominerade sajten för Motala Sjöstads besöksmål.

Danagård och Lithoteknik blev med tiden växelvis varandras mest betydande kunder och 2010 blev det ett samgående.

Personalstyrkan fick minskas något under pandemin och uppgår idag till cirka 40 personer. Tryckeriproduktion bedrivs även i Göteborg. Försäljningskontor finns runt om i södra Sverige och i Stockholm driver man också en mindre reklambyrå.

I Motala jobbar fem personer med försäljning/projektledning, webbdesign, öppna webbutiker och business to business-lösningar som interna webbutiker och marknadsportaler.

Danagårdlitho var också nominerat till Publishingpriset för digitala medier i kategorin "sajter som marknadsför destinationer". Motalaavdelningen har här designat turistutbudet på Tillväxt Motalas sajt motalasjostad.se.

Årsomsättningen väntas efter pandemin ligga på 110–120 miljoner. Stora kunder är Väderstadsverken, Region Stockholm och Volkswagen.

undefined
Fredrik Järkemyr tror att ändrade beteendemönster under pandemin förändrar Danagårdlithos produktion.

Fredrik Järkemyr spår att beteendemönster som ändrats med pandemin också kommer att påverka produktionen. Användandet av digital teknik har ökat och det kan minska behovet av papperstryck.

Men samtidigt ser han att analogt och digitalt fortsatt har sina olika fördelar och därmed kompletterar varandra:

– Det är lättare att få en gemensam översikt i en tryckt produkt, när man exempelvis tillsammans behöver bläddra i en produktkatalog. Ett tryck bidrar också till en trovärdighet kring innehållet. Efter tidigare digitala lösningar har ju regeringen återgått till att trycka upp budgetproppen, och det är för övrigt vi som gör det. Det digitalas styrka ligger i att informationen direkt även kan kopplas till andra tjänster, bland annat betalsystem.  

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!