Lokverkstans transformation har väl knappast undgått någon Motalabo. Sedan 7 oktober står det också klart vilka som kommer att hålla i trådarna för arenan framöver. Den första november blir Play Reklam & Event AB verksamhetsansvariga.
Motalaföretaget har varit anlitade som konsulter av Serneke sedan april.
– Vi har varit med och driftat eventen, varit med och skött allt kring eventlogistik, varor och personal – hela den biten. Sen har vi fört dialog om ett sånt här upplägg. Serneke äger fortfarande fastigheten och deras planer kring hotellbyggnation och området i stort fortlöper, säger Jonny Johansson, vd Play Reklam & Event AB.
Vi har slagit oss ner i greenroom. Inne i den stora salen intill är det ganska lugnt under vårt besök, förutom att man börjat bygga upp en stor scen.
Johansson berättar om företagets planer för Lokverkstan – han tycker att förutsättningarna är perfekta.
– Vi ska fortsätta arbetet kring att etablera en mellanstor eventarena i Östergötland. Fastighetsmässigt har vi alla möjligheter att locka stora produktioner, om så önskas. Sen ligger Motala väldigt bra geografiskt. Vi kommer kunna lyfta Motala som nöjesscen på ett annat sätt när vi har den här arenan.
– Det arbete Serneke och Musik vid Göta Kanal påbörjat perfekt med konserterna i somras kan vi utveckla tillsammans med dem och andra aktörer.
Nu får Play Reklam & Event två kostymer att växla mellan. Dels ska de fortsätta som vanligt, dels ska de driva Lokverkstan som ett eget varumärke – som aktör och hyresvärd.
– Lokverkstan ska vara möjliggörare för många olika arrangörer.
Samtidigt blir det nu smidigt de gånger de själva ska göra något event på hemmaplan, tycker han. Detta är dock inte huvudfokus.
Själva övertagningen är en affär i mångmiljonklassen, uppger Johansson. Att det ekonomiska läget i stort ser ut som det gör är något de har vägt in.
– Vi har respekt för vad som händer och sker i världen, men någonstans tror vi att människor alltid vill ha tillfällen och möjligheter att träffas och glädjas.
Den närmaste tiden är det ganska tjockt i eventkalendern, uppger han. Det ska anordnas slutna tillställningar; galor, företagskickoffer och konferenser. I november blir det 90-talsfest, Motalagala – därefter drar det igång med julbord. I dagsläget har Jonny Johansson fått in förfrågningar för hösten 2023.
– Sen finns det fortfarande plats att göra grejer innan dess såklart, säger han.
Ska ni jaga hit artister, eller är det upp till andra?
– Både och. Vi har redan etablerade kontakter med många samarbetspartners som vi tänker kan passa in här. Ibland kanske i egen regi, och ibland ligga med som möjliggörare för någon annan.
Har ni någon stor artist på gång?
– Det är ganska långt gånget med många stora gig som jag hoppas blir färdigt väldigt snart, säger han, men kan inte gå in på vilka.
Vad finns det för utmaningar med att ha ansvaret för Lokverkstan?
– I en sån här förhållandevis liten stad är projektet väldigt stort. Men vi har en väldigt fast tro vid att det finns utrymme för den här typen av arena i Östergötland. Vår utmaning blir att vi behöver vara skickliga på att byta kostym.
Han lyfter den bredd av olika möjligheter som finns i arenan.
– Jag hade kanske inte tänkt att det här var en optimal lokal för att ha bilträffar eller hundutställningar i. Men jag har fått förfrågan på båda och välkomnat dem med öppna armar.