Motalaföretagare upptäckte latrinmaskin

En kombination av ett brinnande intresse för campingnäring och slumpen gjorde att Max Erhagen tog en ny produkt till Sverige.

Max Erhagen, VD på CamperClean Sverige.

Max Erhagen, VD på CamperClean Sverige.

Foto: Anders Törnström

Motala2017-12-01 10:30

Max Erhagen beskriver sig själv som en person som brinner för företagande. Att han skulle upptäcka en produkt som ännu inte var lanserad i Sverige var mer eller mindre en slump. Han snubblande bokstavligen över den.

Det började med en semesterresa i Tyskland sommaren 2017 för Max och hans familj. Han berättar vidare att han i början på resan själv var mentalt på väg till norra Frankrike men insåg att tiden inte skulle räcka till för det. Så slutdestinationen blev norra Tyskland och en campingplats där, eftersom de färdades i en husbil.

– Man kommer då till situationen att tömma toakassetten och det var då jag stötte på en latrintömningsmaskin där på campingen. Jag läser instruktionerna och tänkte att "det här är ju genialt", berättar Max.

Två euro i myntfacket, ett tryck på en knapp och maskinen gjorde resten. Automatiskt och utan kladd, spill eller lukt. Maskinen skötte tömning, rengöring och fyllning av mikrobiologiskt medel.

– Det är helt enkelt en diskmaskin för toakassetter. Den tömmer kassetten och gör ren den plus att den fyller på ett mikrobiologiskt medel som bryter ner innehållet.

Max Erhagen berättar att hans första tanke var att den här maskinen helt klart måste finnas i Sverige också. Väl hemma började han undersöka saken men det visade sig att det inte fanns några Camperclean-maskiner här hemma.

– Så jag ringde till företaget och frågade om de ville få in den här och det ville de.

Maskinen tillverkas i Tyskland och Max har nu agenturen för företaget i Sverige. Den är tänkt för ställplatser, campingplatser och marinor. Han hoppas nu att kunna leverera ett antal maskiner under 2018.

– Inkopplad fungerar maskinen som en diskmaskin. Man stoppar in kassetten, väntar sedan i två minuter och trettio sekunder, sedan är det klart. Handhavandet är väldigt enkelt och det är en miljöprodukt. Dels är det mikroorganismerna och dessutom förbrukar den väldigt lite vatten.

Max Erhagen driver än så länge sin agentur som ett hobbyprojekt, vid sidan av sitt ordinarie arbete. Han har hittills träffat några intresserade som driver campingplatser.

– Det som gäller nu är att få ut några maskiner på marknaden. Jag ser ljust på framitiden och på den här produkten, det måste man ju. Jag har själv testat den och jag som kund vet jag vad den går för. Jag har dessutom gjort en snabb marknadsundersökning och mötts av frågan "finns verkligen den här produkten på riktigt".

Max Erhagen

Ålder: 38 år.

Familj: Sambo och 3 barn.

Bor: Motala.

Gör: Arbetar med marknadsföring samt VD för CamperClean i Sverige.

Intressen: Företagande, familjen, mat och vin.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om