Problemen finns över hela Sverige. När dagen startar råder allmänt trafikkaos utanför landets skolor. Helena Hellsten är trafiksäkerhetskonsult och jobbar 50 procent för Motala kommun och resten av tiden med andra kommuner. För ett par veckor sedan uttryckte hon sin oro över länets trafiksituation i en intervju med Corren. Problemen finns även i Motala.
– Vi måste bryta trenden, det går inte att förhala det här längre, så känner jag, säger hon till MVT.
Vätternskolan, Norra skolan, Skolgårda och Södra skolan är exempel på skolor där problemen är stora i samband med skolstart.
– Skolgårda har jag stått utanför och ibland känns det som föräldrar har huvudet under armen när de ska köra sina barn. De vänder och vrider och beter sig väldigt konstigt, säger Helena Hellsten.
Motala kommun jobbar aktivt för att få fler att gå med sina barn till skolan eller åtminstone stanna bilen en bit ifrån entrén för att undvika trängsel. "Vandrande skolbussar" innebär att flera barn går tillsammans till skolan med en av föräldrarna och är ett av kommunens förslag. Samåkning överlag är ett sätt att minska antalet bilar.
Södra skolan har gjort flera ombyggnationer för att motverka en farlig trafiksituation. Men rektor Birgitta Wessman ser fortfarande stora problem. Hon beskriver morgnarna som kaotiska där föräldrar struntar i förbudsskyltar och heldragna linjer som ska bidra till en säkrare trafikmiljö.
– Det här är mycket som föräldrarna måste tänka till om, hur skapar vi den här situationen själva? Vi har byggt om och byggt till för att försöka göra det så bra som möjligt, ändå lyckas vi inte fullt ut.
Hon vill ändå säga att åtgärderna har lett till förbättringar vid hennes skola. Problem med många bilar runt skolentrén hör hon från många kollegor runt om i stan.
– Vi lyfter det på skolråd hela tiden men sedan går det ett tag och så är vi där igen, säger Birgitta Wessman.
Trafiksäkerhetskonsult Helena Hellsten påtalar även att många kör för fort förbi skolorna där hastighetsbegränsningarna ofta är 30 kilometer i timmen.
Hastighetsökningar som kan ge förödande konsekvenser.
– Det finns en krockvåldskurva som jag brukar visa på föräldramöten. Om du kör i 30 kilometer i timmen och råkar köra på någon dör en av tio. Kör du 50 kilometer i timmen så dör åtta av tio. De tjugo kilometerna som i bilen känns ynka. För den som blir påkörd blir det en helt annan konsekvens.